نتایج یک تحقیق جدید؛ بهبودیافتگان از کرونا تا سالها ایمن خواهند بود!

  • انتشار: ۱ قوس ۱۳۹۹
  • سرویس: سلامت
  • شناسه مطلب: 99085

طبق مطالعه جدیدی که توسط دانشمندان “موسسه ایمنی شناسی لاژولا” انجام شده است، ایمنی سلولی بیماران بهبودیافته کرونایی تا سالها در بدن باقی می‌ماند.

به گزارش خبرگار اجتماعی خبرگزاری اطلس؛ طبق گزارش محققان، نمونه‌های خون بیماران بهبودیافته از کرونا نشان دهنده‌ یک پاسخ ایمنی سلولی قدرتمند و طولانی مدت است.

“نیویورک تایمز” در این باره نوشت، طبق مطالعه جدید محققان، هشت ماه پس از عفونت ویروس کرونا در بدن، بیشتر افرادی که بهبود یافته‌اند هنوز سلولهای ایمنی کافی برای دفع ویروس و جلوگیری از بیماری دارند؛ این سلول‌ها با پادتن موجود در بدن تفاوت دارند و ممکن است برای مدت زمان بسیار طولانی در بدن باقی بمانند.

این تحقیق که به صورت آنلاین منتشر شده است، در مجلات علمی مورد ارزیابی قرار نگرفته و منتشر نشده است اما طبق گفته دانشمندان این تحقیق، این جامع‌ترین و طولانی‌ترین مطالعه در مورد «حافظه ایمنی در برابر ویروس کرونا» تا به امروز است.

“شین کروتی” ویروس شناس موسسه “ایمونولوژی لا ژولا” که در این مطالعه همکاری داشته است، گفت: «این مقدار حافظه احتمالا سال‌ها از ابتلا به نوع شدید بیماری و بستری در بیمارستان جلوگیری می‌کند.»

این یافته‌ها احتمالا برای متخصصانی که نگرانند ایمنی در برابر ویروس، کوتاه مدت‌ باشد و واکسن‌ها به طور مکرر تا کاهش همه‌گیری تزریق شوند، تسکین دهنده خواهد بود.

دانشمندان برای تایید مطالعه خود به تحقیق در مورد بازماندگان ویروس سارس‌ که توسط ویروس کرونا ایجاد شده است، پرداخته‌اند؛ طبق مشاهدات انجام شده، ۱۷ سال پس از بهبودی، هنوز سلولهای ایمنی در بدن بهبودیافتگان موجود است.

این یافته ها با شواهد دلگرم کننده ای که از آزمایشگاه های دیگر به دست آمده سازگار است؛ یک مطالعه که هفته گذشته منتشر شد، نشان داد که افرادی که از بیماری کووید۱۹ بهبود یافته‌اند، حتی در صورت عدم شناسایی آنتی‌بادی، سلول‌های ایمنی قدرتمند و محافظی دارند.

“دیپتا باتاچاریا”، ایمونولوژیست “دانشگاه آریزونا” در این‌باره گفت: «این مطالعات به طور کلی یک تصویر را نشان می‌دهند، یعنی اینکه وقتی چند هفته حساس را پشت سر بگذارید، ادامه راه کاملا معمولی به نظر می‌رسد.»

“آکیکو ایواساکی”، ایمونولوژیست “دانشگاه ییل” نیز بیان کرد که او از اینکه بدن پاسخ طولانی مدت می‌دهد متعجب نیست، زیرا همان چیزی است که قرار است اتفاق بیافتد.

طبق مشاهدات محققان، تعداد کمی از افراد آلوده در این مطالعه جدید، ایمنی طولانی مدت پس از بهبودی نداشتند؛ طبق گفته آنها شاید به دلیل سیستم ایمنی بسیار ضعیف و تفاوت در مقدار ویروس کرونا که در معرض آن بودند، ایمنی قوی از خود نشان نداده‌اند؛ “جنیفر گومرمن”، ایمونولوژیست “دانشگاه تورنتو” در این‌باره گفت: «اما واکسن‌ها می‌توانند بر این تنوع فردی غلبه کنند.»

در ماه‌های اخیر، گزارش‌ها در مورد کاهش سطح آنتی بادی‌های موجود در بدن، این نگرانی را ایجاد کرده است که ممکن است ایمنی به ویروس کرونا در طی چند ماه از بین برود و افراد مجددا در معرض ویروس قرار بگیرند.

اما بسیاری از ایمونولوژیست‌ها متذکر شده‌اند که کاهش سطح آنتی بادی در بدن طبیعی است؛ علاوه بر آن، آنتی بادی‌ها تنها یک بازوی سیستم ایمنی بدن هستند.

اگرچه آنتی بادی موجود در خون برای جلوگیری از ویروس و جلوگیری از عفونت دوم مورد نیاز است اما سلول‌های ایمنی که ویروس را بیشتر به خاطر می‌آورند از بروز بیماری جدی پیشگیری می‌کنند.

“آلساندرو سته”، ایمونولوژیست “موسسه ایمنی شناسی لاژولا” و مدیر این مطالعه بیان کرد: « ایمنی ضدعفونی کننده همیشه اتفاق نمی‌افتد اما این یک قاعده نیست.»

او ادامه داد: «در بیشتر مواقع افراد برای بار دوم با پاتوژن خاصی آلوده می‌شوند اما سیستم ایمنی بدن، مهاجم را شناسایی کرده و به سرعت عفونت را خاموش می‌کند؛ به خصوص ویروس کرونا که در آن آسیب رساندن به کندی انجام می‌شود، سیستم ایمنی بدن زمان زیادی برای ضربه زدن به عفونت دارد.»

دکتر سته و همکارانش در این تحقیق، ۱۸۵ زن و مرد ۱۹ تا ۸۱ ساله را که از ویروس کرونا بهبود یافته بودند، مورد مطالعه قرار دادند؛ اکثریت این افراد علائم خفیفی داشتند که نیازی به بستری شدن در بیمارستان نداشتند.

این تیم، چهار جزء سیستم ایمنی بدن را در مطالعات خود ردیابی کرد؛ آنتی بادی‌ها، سلول‌های B که در صورت لزوم آنتی بادی بیشتری تولید می‌کنند و دو نوع سلول T که سلول‌های آلوده دیگر را از بین می‌برند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟