نبیل: معاملات شرمناکی با پاکستان جریان دارد

  • انتشار: ۲۶ ثور ۱۴۰۰
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 112871

رحمت‌الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی کشور اظهارات دو روز پیش حمدالله محب مشاور امنیت ملی در ننگرهار را تلاشی برای تغییر افکار عمومی در آستانه معامله با پاکستان عنوان کرد.

وی اظهار داشت هر زمانی که با پاکستان معامله‌ای صورت می‌گیرد، «احساسات وطن دوستی و ضد پاکستانی» مقامات به هدف تغییر افکار عمومی شدت می‌گیرد . به گفته او، این موضوع بارها ثابت شده است.

رییس پیشین امنیت ملی مدعی شد که در جریان سفر مقامات ارشد امنیتی بریتانیایی و پاکستانی به کابل، روی توافق‌ تازه نظامی بحث شده است که شامل کاهش شمار ارتش کشور می‌شود.

نبیل روز شنبه در رشته توییت‌هایی هرچند نام از حمدالله محب نبرده است، اما توییت واکنشی عبدالکریم خرم نسبت به سخنان محب را بازنشر کرده است. او گفت که با میانجی‌گری انگلیسی‌ها «معامله‌ شرمناک» در حال انجام است و برخی از آن‌ها تکمیل شده است. به گفته نبیل، این معامله‌ها به نفع اشخاص است، اما ضرر بزرگی برای افغانستان به شمار می‌رود.

معاملاتی در زمینه آوردن خط دیورند به سوی افغانستان، کشیدن یک طرفه سیم خاردار، موافقت‌نامه «SOP» که براساس آن پاکستان دروازه‌ها و پوسته‌های جدید می‌سازد، از بین بردن مخالفان پاکستان زیر نام همکاری استخباراتی و تغییر تعرفه گمرکی و تجارتی به نفع پاکستان، تاکنون انجام شده است.

رییس پیشین امنیت ملی به همین ترتیب به دیدار سه‌جانبه رییس جمهور غنی با سرنیک کارتر، فرمانده عمومی نیروهای مسلح بریتانیا و قمر جاوید باجوه، رییس ستاد ارتش پاکستان که روز دوشنبه هفته گذشته در ارگ ریاست جمهوری انجام شد، اشاره کرده است. او گفت در این دیدار دونیم ساعته پشت درهای بسته روی توافق‌ نظامی بحث شده است.

به بیان وی، این مباحث شامل کاهش ارتش افغانستان، آموزش ارتش افغانستان از سوی پاکستان، اجرای تمرینات مشترک نظامی و استخباراتی در خاک افغانستان، ترمیم هواپیماها و اسلحه نیروهای ارتش از سوی پاکستان، سرکوب جنبش تحفظ پشتون‌های پاکستان و مسایل دیگر می‌شود.

نبیل همچنین مدعی شد که اشرف غنی موافقت کرده که هفت هزار زندانی طالبان رها شوند، اما برای این که ملامتی را از گردن خود دور کند، لویه جرگه را برای آن فرا می‌خواند.

یاد آوری می کنیم حمدالله محب روز پنج‌شنبه در ولایت ننگرهار سخنانی تندی را علیه پاکستان مطرح کرد و گفت این کشور با استفاده از یک گروه قدرت طلب که منظورش طالبان بود، در صدد گسترش جغرافیای خود است. محب در ولایت کنر نیز گفته است که هدف اساسی دشمن به قدرت رساندن طالبان نیست، بلکه وسعت بخشیدن جغرافیای‌شان است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟