نان مردم باید اولویت طالبان باشد

  • انتشار: ۲۷ قوس ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهگوناگون
  • شناسه مطلب: 125312

نان دادن مردم در شریط کنونی ، باید در سر لوحه کار طالبان و امارت اسلامی شان قرار بگیرد.
آدم گرسنه دست به هر کار میزند و یکی از علت های عمده ی ارتکاب جرم در جامعه ، فقر و گرسنگی است..
اینکه می گویند خدا روزی دهنده است ، حرف خوب است ولی خدا هم توسط کاری و عملی و واسطه ی به مردم روزی می دهد. هنوز کسی ندیده است که از آسمان نان و یا پول باریده باشد..
در شرایط کنونی که همه تاجران ، در تلاش بیرون کشیدن سرمایه های شان از افغانستان و یا در حال احتکار مواد غذایی و ارتزاقی اند ، باید با آنها برخورد جدی صورت بگیرد.
مشکل طالبان با مردم و با قشر تجار از وضع کردن محدودیت ها. حل نمی گردد. با بسته کردن سرای شهزاده و ممنوع اعلان کردن چلش دالر در بازار آزاد ، مشکل طالبان و مردم نه تنها کم نمی شود ، بلکه بر عکس گرهی بر گره ها افزوده می گردد.
جهت رعایت عدالت باید اعتراف کنیم که ، در دولت های قبل از طالبان نیز نرخ دالر در مقابل پول ملی ، به شکل مصنوعی پایان نگهداشته می شد زیرا که، از طریق بانک های دولتی اینتروینشن ( Intervention ) دالر ، در بازار به شکل دوامدار صورت میگرفت و این اینتروینشن یا مداخله دالر، باعث بالا رفتن حجم پول دالری در بازار و در نتیجه ، باعث پایین نگهداشتن نرخ افغانی می گردید.
حالا که از طرف بانک ها به علت نبود کمک های خارجی ، مداخله دالری در بازار صورت نمی گیرد، خواهی نخواهی نرخ پول افغانی پایین می آید و این قانون اقتصآد و بازار آزاد است. از این پدیده وقتی می توان جلوگیری کرد که دولت عایدات ثابت و دوامدار داشته باشد و بتواند همزمان، از تورم جلوگیری نماید.
اما در شرایط کنونی که هم گاو صندق دولت خالی و هم کمک های خارجی قطع است ، به یک تصمیم قاطع انقلابی نیاز است .همان کاری را که دولت جمهوری اسلامی ایران در اوایل انقلابش کرد ، یعنی شکستن قفل های انبار ها و گدام های تاجران محتکر و توزیع مواد غذایی به مردم گرسنه و نیاز مند.
یقین دارم که مندوی ها و انبار ها و گدام های تاجران، مملو از انواع غله اند که فقط به علت بی ثباتی و بلند بودن نرخ دالر ، به آنها لاک و مهر زده اند..

محسن زردادی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟