ناسا ایرادات جزئی تلسکوپ جیمز وب را برطرف کرد

  • انتشار: ۱۴ جدی ۱۴۰۰
  • سرویس: فناوری اطلاعات
  • شناسه مطلب: 126024

سازمان فضایی ناسا اعلام کرد که مشکلات جزئی تلسکوپ جیمز وب ۱۰ میلیارد دلاری را برطرف کرده است. در واقع کنترل‌کننده‌های پرواز در مریلند، پنل خورشیدی جیمز وب را برای جذب انرژی بیشتر تنظیم و تلسکوپ را مجدداً جهت محدود کردن نور خورشید روی شش موتور گرمای بیش از حد تنظیم کردند. مقامات گفتند که موتور‌ها به اندازه‌ای خنک شده‌ که بتواند سپر خورشیدی را ایمن کند، اما در صورت بروز مجدد مشکلات، این فرآیند متوقف می‌شود.

این تلسکوپ بزرگترین و قوی‌ترین رصدکننده نجومی است که در روز کریسمس از گویان فرانسه به فضا فرستاده شده است. سپر خورشیدی و آینه اولیه جیمز وب برای قرار گرفتن در موشک اروپایی آریان در حالت بسته بود. باز شدن این سپر خورشیدی تا چند روز آینده و باز شدن آینه روکش طلا این تلسکوپ نیز که بیش از ۲۱ فوت وسعت دارد که احتمالا این هفته باز شود. گفتنی است که سپر خورشیدی برای نگه داشتن ابزار‌های سنجش مادون قرمز جیمز وب در دمای زیر صفر است، زیرا آن‌ها جهان را برای اولین ستاره‌ها و کهکشان‌ها اسکن و جو جهان‌های بیگانه را برای نشانه‌های احتمالی حیات بررسی می‌کنند.

انتظارات ناسا از جیمز وب

جیمز وب باید تا پایان ژانویه در فاصله ۱ میلیون مایلی (۱.۶ میلیون کیلومتری) به مقصد خود برسد. این تلسکوپ فروسرخ، باید رصد کیهان را تا پایان ژوئن آغاز و در نهایت اولین ستاره‌ها و کهکشان‌هایی را که ۱۳.۷ میلیارد سال پیش در کیهان شکل گرفته‌، رونمایی کند.  گفتنی است که جیمز وب دستاورد ۱۰۰ میلیون سال پس از انفجار بزرگ جهان است.

امی لو مهندس ارشد نورتروپ گرومن، گفت: “همه چیز در حال حاضر خوب پیش می‌رود و هرگز خطری برای این تلسکوپ با منبع انرژی پایدار که جانشین تلسکوپ فضایی هابل است وجود ندارد”. هابل که در سال ۱۹۹۰ راه اندازی شد، عمدتاً نور مرئی را مشاهده و توانسته به اکتشافاتی از ۱۳.۴ میلیارد سال دست پیدا کند. ستاره شناسان امیدوارند که با جیمز وب که ۱۰۰ برابر قدرتمندتر است، به اکتشافات بیشتری دست یابند.

همچنین طبق یک خبر خوب دیگر که توسط محققان این تلسکوپ بیان شده، انتظار می‌رود جیمز وب براساس بهره وری سوخت، بیش از ۱۰ سال پیش بینی شده اولیه دوام بیاورد و این به عنوان یک دستاوردی بزرگ تلقی می‌شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟