نارضایتی کم سابقه مردم آمریکا از بایدن و وضعیت اقتصادی

  • انتشار: ۲۸ سرطان ۱۴۰۱
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 131816

بر اساس نتایج نظرسنجی جدیدی، تابستان ۲۰۲۲ فصل گسترش نارضایتی مردم آمریکاست. طبق نتایج به دست آمده، نظر مثبت مردم آمریکا درباره آینده کشورشان در پایین‌ترین میزان از سال ۲۰۰۹ قرار دارد و چشم‌انداز آنان درباره اقتصاد کشورشان هم در بدبینانه‌ترین وضعیت از ۲۰۱۱ است.

میزان محبوبیت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در نظرسنجی جدید شبکه خبری سی‌ان‌ان ۳۸ درصد و میزان نارضایتی از عملکرد او ۶۲ درصد است، در حالی که نظرسنجی شبکه سی‌ان‌بی‌سی محبوبیت بایدن را ۳۰ درصد اعلام کرده که از پایین‌ترین میزان محبوبیت دونالد ترامپ و باراک اوباما با ۴۱ و ۳۷ درصد نیز کمتر است.

به نقل از ایسنا، میزان رضایت از عملکرد بایدن در حوزه اقتصاد ۳۰ درصد و تورم ۲۵ درصد است. افزایش قیمت‌ها یکی از عوامل اصلی فشار اقتصادی بر اکثر آمریکایی‌هاست. حدود ۷۵ درصد از مردم این کشور تورم و هزینه زندگی را مهم‌ترین مشکل اقتصادی خود و خوانواده‌هایشان می‌دانند، در حالی که تابستان گذشته این میزان ۴۳ درصد بود.

همزمان با نزدیک شدن انتخابات میان‌دوره‌ مجلس آمریکا، این نظرسنجی نشان می‌دهد که هیچ نشانه‌ای مبنی بر بهبود جایگاه بایدن میان عموم مردم مشاهده نشده و حتی در برخی حوزه‌های انتخابیه کاهش یافته است. به عنوان مثال، میزان محبوبیت بایدن بین دموکرات‌ها ۱۳ درصد نسبت به فصل گذشته کاهش یافته اما محبوبیت در حزب جمهوری‌خواه و سیاستمداران مستقل با آمار فصل بهار برابر است. میزان رضایت از عملکرد بایدن در حوزه اقتصاد نیز میان دموکرات‌ها رو به کاهش بوده و از ۷۱ درصد در فصل بهار اکنون به ۶۲ درصد رسیده است. مدیریت بایدن در زمینه تورم نیز مورد حمایت تنها ۵۱ درصد از طرفداران حزبش قرار داشته و ۴۷ درصد از دموکرات‌ها از وی ناراضی هستند.

در میان رنگین پوستان، محبوبیت بایدن از ۵۴ درصد اکنون به ۴۵ درصد رسیده است. این کاهش شامل ریزش شش درصدی حمایت سیاه‌پوستان و ۹ درصدی مردم لاتین‌تبار آمریکاست. میزان رضایت از عملکرد بایدن در حوزه اقتصاد و تورم در میان سیاه‌پوستان که زمانی از بزرگترین حامیان وی بودند، کاهش یافته است. ۴۷ درصد از سیاه‌پوستان عملکرد او در حوزه اقتصاد را تایید و ۵۲ درصد نسبت به آن اعلام نارضایتی می‌کنند. همچنین ۳۴ درصد از سیاه‌پوستان از عملکرد بایدن در حوزه تورم رضایت داشته و ۶۵ درصد از آنان نسبت به عملکرد وی ناراضی هستند.

آمریکایی‌های کمی هستند که در حمایت خود از عملکرد کلی بایدن راسخ باشند. به صورت کلی تنها ۱۲ درصد از شرکت‌کنندگان، از ریاست‌جمهوری بایدن رضایت داشته و ۴۳ درصد از آنان به شدت با عملکرد او مخالفت هستند. تنها ۲۸ درصد از حامیان حزب دموکرات قویاً ازعملکرد بایدن ابراز رضایت کردند و در مقابل ۸۴ درصد از حامیان حزب جمهوری‌خواه از عملکرد کلی بایدن ناراضی هستند.

تصویر عمومی مردم آمریکا از مسیر اقتصاد و به صورت کلی تحولات این کشور به شدت منفی بوده و رو به وخامت است. از فصل بهار تاکنون تعداد آن دسته از مردم آمریکا که باور دارند این کشور در مسیر نادرستی قرار دارد، افزایش یافته و از ۶۸ درصد به ۷۹ درصد رسیده است که از فوریه ۲۰۰۹ بی‌سابقه بوده و از پایین‌ترین میزان در طول تاریخ آمریکا در نوامبر ۲۰۰۸ تنها ۴ درصد بهتر است.

بخش عمده این تغییر، از آرای دموکرات‌ها ناشی می‌شود. امروزه تنها ۳۸ درصد از دموکرات‌ها می‌گویند که اوضاع این کشور رو به بهبود ‌است‌ که نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد کاهش یافته است. به طریق مشابه رنگین‌پوستان نیز حمایت خود را از ۴۱ درصد اکنون به ۲۷ درصد رسانده‌اند.

تنها ۱۸ درصد از مردم آمریکا وضعیت اقتصادی این کشور را “خوب” می‌دانند، در حالی که ۸۲ درصد از آنان باور دارند که شرایط اقتصادی ضعیف است (و بر اساس نتایج نظرسنجی سی‌ان‌بی‌سی، ۵۲ در صد از آنان باور دارند که اوضاع تا پایان سال از این هم بدتر خواهد شد).

حدود ۴۰ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی نیز وضعیت اقتصادی را “بسیار ضعیف” ارزیابی می‌کنند -که نسبت به فصل بهار ۱۱ درصد افزایش یافته و نسبت به دسامبر سال گذشته حدوداً دو برابر شده است. همزمان با هشدار برخی اقتصاددانان نسبت به احتمال ایجاد رکود، بسیاری از آمریکایی‌ها باور دارند که این کشور همین حالا نیز دچار رکود شده است.

این نظرسنجی نشان می‌دهد ۶۴ درصد از آمریکایی‌ها احساس می‌کنند که در حال حاضر اقتصاد کشورشان درگیر رکود است (نظرسنجی سی‌ان‌بی‌سی نشان می‌دهد که ۶۰ درصد از شهروندان آمریکا در انتظار رکود هستند). این در حالی است که نظرسنجی‌ها در آستانه «رکود بزرگ مالی» در سال ۲۰۱۷ نشان می‌داد که تنها ۴۶ درصد از شهروندان آمریکا چنین احساسی داشتند. پیش از رکود سال ۲۰۰۱ نیز تنها ۴۴ درصد از شهروندان این کشور باور داشتند که آمریکا دچار رکود شده است. اکثر احزاب سیاسی آمریکا باور دارند که این کشور در حال حاضر درگیر رکود است، از جمله ۵۶ درصد از دموکرات‌ها ۶۳ درصد از مستقل‌ها و ۷۶ درصد از جمهوری‌خواهان.

۷۵ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، بزرگترین مشکل اقتصادی خانواده‌هایشان را مسائل مرتبط با هزینه زندگی یا تورم دانستند. ۳۸ درصد از آن تورم و افزایش قیمت‌ها، ۲۹ درصد از آنان بهای سوخت و ۱۸ درصد بهای مواد غذایی را بزرگترین مشکل دانستند. یکی از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفت: قیمت همه چیز رو به افزایش است، آیا متوقف خواهد شد؟ دیگری گفت: من بیش از ۴۰ ساعت در هفته کار می‌کنم اما به سختی می‌توانم زنده بمانم. با این قیمت‌های سوخت و غذا نمی‌دانم چطور کسی می‌تواند پول اضافه برای فعالیتی به جز کار داشته باشد! یک شرکت‌کننده دیگر گفت: درد تورم در هرچه می‌خریم و هر کاری که انجام می‌دهیم، احساس می‌شود.

گرچه توجه عمومی به شدت به سوی تورم معطوف شده، اما عده کمی باور دارند که توجه جو بایدن نیز با آن‌ها همراه است. ۶۸ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفتند که بایدن به مهم‌ترین مشکلات این کشور توجه کافی نشان نمی‌دهد، آماری که در نوامبر سال گذشته ۵۸ درصد بود. این بالاترین میزان بی‌توجهی یک رئیس‌جمهوری آمریکاست که در نظرسنجی سی‌ان‌ان به ثبت رسیده است. در تابستان ۲۰۱۷، حدود ۵۹ درصد از شرکت‌کنندگان در یک نظرسنجی مشابه بیان کردند که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا توجه کافی به مهم‌ترین مشکلات پیش روی این کشور ندارد.

بایدن در این زمینه نیز حمایت هم‌حزبی‌های خود را از دست داده است. در پاییز سال گذشته ۷۵ درصد از طرفداران حزب دموکرات معتقد بودند که اولویت‌های بایدن صحیح است، اما امروز تنها ۵۷ درصد از آنان چنین باوری دارند. همچنین تنها ۳۵ درصد از رنگین‌پوستان اولویت‌های بایدن را تایید کردند و تنها ۲۳ درصد از افراد زیر ۳۵ سال باور دارند که تمرکز بایدن بر موضوعات مناسب است.

این نظرسنجی همچنین دریافته است که میزان رضایت از عملکرد بایدن در رسیدگی به مسئله مهاجرت ۳۹ درصد و وضعیت اوکراین ۴۶ درصد بوده و بایدن در این دو حوزه محبوبیت نسبی بیشتری دارد، اما به صورت کلی اکثر شرکت‌کنندگان از عملکرد وی در این دو حوزه نیز ناراضی هستند.

این بررسی‌ همچنین نشان می‌دهند که میزان محبوبیت شخصی بایدن و کامالا هریس، معاون وی کاهش یافته است. یک سال و نیم پیش، اندکی پیش از برگزاری مراسم تحلیف، ۵۹ درصد از شرکت‌کنندگان در یک نظرسنجی از بایدن رضایت داشته و ۵۱ درصد از آنان دیدگاه خوبی نسبت به هریس داشتند. اکنون این ارقام به ترتیب به ۳۶ و ۳۲ درصد رسیده است. در همین حال تصور عمومی مردم آمریکا از جیل بایدن، بانوی اول آمریکا بدین ترتیب است: ۳۷ درصد موافق، ۲۹ درصد مخالف و ۳۷ درصد نمی‌دانند که چه احساسی نسبت به وی دارند.

نظرسنجی سی‌ان‌ان از ۱۳ ژوئن تا ۱۳ ژوئیه و با حضور ۱۴۵۹ شهروند آمریکا انجام شده و ضریب خطای آن ۳.۳ درصد است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟