مینیاتوری و نقاشی روی سفال؛ هنری که در افغانستان رو به نابودی است

  • انتشار: ۲۷ جدی ۱۴۰۰
  • سرویس: تیتر 2فرهنگ و هنر
  • شناسه مطلب: 126462

هنر مینیاتوری و نقاشی روی سفال همواره از محبوبیت خاصی میان شهروندان افغانستان به خصوص قشر هنرمند برخوردار بوده است، اما به دنبال تحولات اخیر در کشور این هنر نیز دستخوش نامهری های روزگار شده است.

شرافت فرخزاد و احمد سدیس نوری می گویند که از پنج سال پیش در ولایت قندوز مصروف هنر مینیاتوری و نقاشی روی سفال هستند، اما با تحولات اخیر، کارشان رونق خود را از دست داده و مجبور شده اند دکان های خود را به دلیل نبود مشتری تعطیل کنند.  

به گفته آنان، در گذشته به دلیل جذابیت این هنر مشتریانی از نقاط مختلف افغانستان مراجعه می کردند و درآمد خوبی داشتند اما اکنون حتی توان پرداخت کرایه دکان شان را ندارند و کارشان را در خانه انجام می دهند، تا از این رو هم منبع درآمدی داشته باشند و هم از نابودی مطلق این هنر در افغانستان جلوگیری کنند.

شهروندان ولایت قندوز اگرچه هنری میناتوری و نقاشی را یک فرهنگ با ارزش افغانستان می دانند اما تاکید دارند که پس از تحولات اخیر، مردم اولویت های دیگری در زندگی خود دارند که برای دستیابی به آنها دست و پنجه نرم می کنند.

آنها می گویند که فقر و بیکاری گسترده در افغانستان یکی از اصلی ترین دلایلی است که مردم به کارهای هنری و فرهنگی رو نمی آورند.

منبع: رها

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟