میراث ترامپ برای بایدن/ چالش های بایدن، از غرب آسیا تا آسیا پاسفیک

  • انتشار: ۱ دلو ۱۳۹۹
  • سرویس: بین المللدیدگاه
  • شناسه مطلب: 104905

جو بایدن برخی اصول مهم را بیان کرده است: توجه به تعامل اولویت های داخلی و بین المللی، مشورت با متحدان و مشارکت در نهادهای بین المللی، قرار دادن مسئله تغییرات آب و هوایی در بالای فهرست دستور کار خود، همراه با برنامه هایی برای بازگشت به هنجارهای تاریخی، مانند مسئله مهاجرت که ترامپ آنها را پس زده بود.

برخی مسائل مانند کوریای شمالی و ونزوئلا از آن دست موضوعاتی است که روسای جمهوری پیشین را هم به ستوه آورده بودند. چه بسا مبارزه با ویروس کرونا و اصلاح اقتصاد در سال اول ریاست جمهوری انرژی زیادی از او بگیرد.

تنها قرار داد تسلیحاتی بین ایالات متحده و روسیه (New START)، دو هفته پس از مراسم تحلیف بایدن به اتمام می رسد. تمدید پنج ساله آن قرار داد، همانطور که بایدن قولش را داده، به دولت فضای تنفس می دهد تا به سراغ مشکلاتی برود که در چهار سال گذشته بدتر شده اند. از جمله توسعه سلاح های راهبردی و غیر راهبردی توسط روسیه که در هیچ توافق تسلیحاتی جای نمی گیرند و همچنین رقابت در سلاح های فضایی و حملات سایبری.

ولادیمیر پوتین هفته گذشته رهایی از تحریم های اعمالی در دولت های اوباما و ترامپ را خواستار شد. با این حال بایدن اگر هم بخواهد بدون پیگیری و رفع موضوعاتی که این تحریم ها را موجب شده اند – مانند پیوست کریمه به روسیه و توطئه های کرملین علیه دشمنان – کاری از دستش بر نمی آید.

در شبکه به هم پیوسته مسائل امنیت ملی، بایدن باید روابط ایالات متحده با خاورمیانه، جایی که اسرائیل و کشورهای عربی احتمالا با هر گونه توافقی با ایران مخالفت می کنند را متعادل کند.

بایدن قبلا گفته است که رابطه ای که دولت ترامپ با عربستان داشت را مورد ارزیابی قرار می دهد و به پشتیبانی ایالات متحده از عربستان در جنگ یمن پایان خواهد داد. او همچنین گفته است که ارزش های آمریکایی را فدای فروش سلاح در برابر نفت نمی کند. برنامه های بایدن در این زمینه احتمالا مورد پسند کنگره خواهند بود.

بایدن همچنان متعهد به تضمین امنیت اسرائیل باقی می ماند و برنامه ای برای به رسمیت نشناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل و پیوست بلندی های جولان ندارد. با این حال، مخالفت او با شهرک سازی های تازه در سرزمین های اشغالی و تعهد به راه حل دو کشور چه بسا در میانه عادی سازی روابط اعراب با اسرائیل، مورد توجه است.

تونایی بایدن برای پیشرفت در روابط با ایران جنبه بسیار مهمی از هدف او برای بازسازی پیوندهای فراآتلانتیک با بریتانیا، فرانسه و آلمان است که همگی طرف های توافق هسته ای با ایران به شمار می روند.

اگرچه بایدن قول داده ده ها هزار سربازی که به مانند بازدارنده در اروپا، جاپان و کوریا مستقر هستند را حفظ کند اما او همچنین می خواهد که به اعزام نیرو برای جنگ های خارج از کشور پایان دهد و حضور ایالات متحده را به نیروهای مبارزه با ترورویسم به اندازه ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر محدود کند. این مسئله سوالاتی را پیش روی ناتو و دیگر متحدان اروپایی می گشاید که در اعزام سرباز به افغانستان، عراق و حتی آفریقا مشارکت دارند.

بایدن در دنیایی رئیس جمهور می شود که ایالات متحده هنوز یک قدرت است اما نه لزوما یک قدرت مسلط.

در موضوع چین، متحدان اروپایی به دنبال هماهنگی با ایالات متحده هستند و متحدان آسیایی نیز به رغم داشتن روابط نسبتا همواری با پکن اما در مورد اهدافش نگرانند. بایدن به هیچ اقدام ویژه ای در برابر چین، از جمله لغو تعرفه های ترامپ یا بازنگری در معاملات تجاری که هنوز محقق نشده اند، متعهد نشده است. بایدن همگی را موکول به این مسئله کرده که کارگران و اقتصاد ایالات متحده چگونه متاثر خواهند شد.

او خواستار پس راندن هژمونی در حال تعمیق چین و گفت وگو پیرامون هنگ کنگ و مسلمانان اویغور است. بایدن همچنین خواستار آن است که چین از هنجارهای بین المللی دریایی و سرزمینی پیروی کند. او گفته است که از قدرت رهبری و اقتصاد بازیابی شده ایالات متحده برای ایجاد یک جبهه یکپارچه در برابر چین استفاده خواهد کرد.

عبداللطیف نظری

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟