مولوی عبدالکبیر موقتا رییس‌ الوزرای طالبان شد

  • انتشار: ۲۷ ثور ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 2
  • شناسه مطلب: 138945

طالبان اعلام کرده‌اند که مولوی عبدالکبیر؛ معاون سیاسی رییس‌الوزرای این گروه موقتا به جای ملاحسن آخوند، سرپرستی دولت آن گروه را به عهده گرفته است. دلیل این تصمیم، مرخصی و بیماری ملا حسن آخوند اعلام شده است.

ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی حکومت طالبان به بی‌بی‌سی گفته که محمد عبدالکبیر؛ معاون سیاسی نخست وزیر حکومت طالبان به عنوان سرپرست رییس‌الوزرا (نخست وزیر) در کابل تعیین شده‌است.

او گفته: «محترم مولوی عبدالکبیر صاحب؛ سرپرست رییس‌الوزرا شده. برای یک مدت موقت که رییس الوزرا (محمد حسن) در رخصتی عید به قندهار رفته است و بعدا مریضی هم داشتند که خواسته‌اند کمی استراحت کنند. به همین دلیل معاون سیاسی رییس الوزرا کفالت او را در کارش انجام می‌دهد.»

محمد عبدالکبیر یکی از اعضای ارشد رهبری طالبان و معاون سیاسی نخست وزیر حکومت طالبان بوده است.

ملا عبدالغنی برادر و عبدالسلام حنفی دو معاون دیگر نخست وزیر حکومت طالبان هستند.

او در دوره اول حاکمیت طالبان، معاون دوم شورای وزیران، والی ننگرهار و مسئول حوزه شرق طالبان بوده است.

او مثل بسیاری از رهبران طالبان در فهرست تحریم‌های سازمان ملل متحد قرار دارد و متهم به طراحی شماری از حملات خونین این گروه در جریان ۲۰ سال گذشته است که در این مدت او به عنوان رییس «شورای پیشاور» طالبان و همچنین رییس کمیسیون دعوت طالبان، ایفای نقش می‌کرد.

ملا محمد حسن آخوند؛ رییس‌الوزاری کهن‌سال طالبان از زمان تشکیل حکومت طالبان در سپتامبر ۲۰۲۱ در این سمت بوده و مقر او در ارگ ریاست جمهوری در کابل است. او به ندرت در نشست‌های عمومی شرکت می‌کند و به دلیل خودداری یا ناتوانی از سخنرانی، مورد انتقاد مردم بوده است.

اخیرا عکسی از دیدار او با نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر در قندهار منتشر شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟