مولوی انصاری و حکمتیار قبل از هر چیز طرح جایگزین خود برای حاکمیت را ارائه دهند

  • انتشار: ۱۰ حوت ۱۳۹۹
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 107514

چهره های خشونت طلبی چون مولوی انصاری و گلبدین حکمت یار که مردم را به شورش علیه حکومت فرا می خوانند، بهتر است قبل از هر چیز، طرح جایگزین خود، برای حاکمیت را ارائه دهند. آقای حکمت یار چهل سال است که با شعار حکومت اسلامی آدم می کشد، اما تا کنون هرگز مشخص نکرده است که مدل حکومت اسلامی مورد نظر وی چیست و چه مشخصات و نشانه های دارد. آیا منظور وی، احیای همان نظام پوسیده خلافت است؟

یا می خواهد الگوی امارت اسلامی را در افغانستان پیاده کند. یا نه، – چنانکه از برخی نوشته هایش بر می آید- هدفش پیاده کرده مدل اسلامیزه شده نظام جمهوری و دولت – ملت، در افغانستان است؟ در آن صورت با الزامات چنین نظامی چه خواهد کرد، چون مدل دولت – ملت، یک مدل مدرن است که آثار و تبعات مشخصی بر رفتار و عملکرد عاملان اجتماعی بر جای می گذارد. از جمله التزام و اهتمام به منافع ملی، و بی تفاوت بودن در قبال سرنوشت دیگر مسلمانان که بر خلاف صریح آموزه های دینی است. در هر صورت این از دو حال نمی تواند بیرون باشد. یا اسلام اساسا، فاقد یک طرح مشخص از حکومت و نظم سیاسی است، یا اگر طرحی دارد، طرفداران آن نتوانسته اند آن را استخراج و صورت بندی نمایند.

در هر صورت با توهمات و شعار و مشت در هوا کوبیدن، زندگی مردم سامان نمی یابد. این مدعیان حکومت اسلامی، اول باید الگوی حکومت مطلوب خود را به صورت مکتوب مدون کرده و در دسترس عموم قرار دهند، تا مردم بدانند که برای چه مبارزه کرده و در چه مسیری حرکت می کنند، در غیر آن صورت، برفرض که مردم به پا خاسته و این نظام را سرنگون هم نمایند، اگر طرح جایگزینی وجود نداشته باشد، همان وضعیت دهه هفتاد تکرار خواهد شد که یقینا بدتر از شرایط فعلی خواهد بود.

عمران حلیمی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟