مهمترین فرمانده‌ی ازبیک‌تبار طالبان هم از این گروه جدا شد

  • انتشار: ۲۱ میزان ۱۴۰۱
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 133643

قاری صلاح‌الدین ایوبی، مهمترین فرمانده‌ی ازبیک‌تبار طالبان در اعتراض به آنچه که «سیاست‌های قوم‌گرایانه» خوانده می‌شود با حکومت طالبان قطع رابطه کرده است.

به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان؛ بی بی سی به نقل منبع معتبر گزارش داده است که صلاح‌الدین ایوبی قهرا کابل را ترک کرده و به پایگاه خود در ولایت فاریاب رفته است.

این فرمانده‌ی ازبیک‌تبار گفته است تا زمانی که اصلاحات عمده در ساختار حکومت طالبان ایجاد نشود، با آنان کار نخواهد کرد.

بربنیاد این گزارش‌ «حکومت فراگیر، حق کامل دسترسی زنان به آموزش و توقف غضب اجباری زمین‌های مردم» از مواردی است که صلاح‌الدین ایوبی مطرح کرده است.

طالبان قبلا او را از عنوان نظامی‌اش خلع کرده و معاون وزارت انکشاف دهات تعیین کرده بود که از جانب آقای ایوبی پذیرفته نشد.

تنش‌ها در میان سران طالبان افزایش یافته و آقای ایوبی در اعتراض به «انحصار قدرت و حذف اقوام» کناری‌گیری کرده است. این فرمانده رهبری شمار زیادی از طالبان ازبیک‌تبار را در شمال به عهده دارد و از اولین فرماندهانی بود که وارد کابل و قصر ریاست‌جمهوری افغانستان شد.

پیش از این مولوی مهدی، یکی دیگر از فرماندهان هزاره‌تبار طالبان از این گروه جدا شد و جنگ خونین را علیه آنان به راه انداخت که در نتیجه‌ی آن ده‌ها تن کشته و بیش از ۲۷ هزار تن از غیرنظامیان بلخاب سرپل آواره شدند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟