منگنه در بین دو ترور

  • انتشار: ۹ جوزا ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهگوناگون
  • شناسه مطلب: 113797
افغانستان

برای این‌که بدانیم با چه نوع ترور و تروریزمی درگیریم، لازم است تفاوت‌های ترور سخت و نرم را مرور نماییم.

تفاوت‌های ترور سخت و نرم:

۱- حوزه ترور نرم اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است، اما حوزه‌ ترور سخت امنیتی و نظامی می‌باشد.

۲- ترورهای نرم پیچده و محصول پردازش ذهنی نخبگان و بنابراین اندازه‌گیری آن مشکل است، در حالی که ترورهای سخت؛ عینی، واقعی و محسوس است و می‌توان آن را با ارائه برخی از معیارها اندازه‌گیری کرد.

۳- روش اعمال ترورهای سخت، استفاده از زور و اجبار است، در حالی که در ترور نرم، از روش القاء و اقناع بهره‌گیری می‌شود.

۴- ابزارهای ترور سخت توپ، تانک، بمب، موشک و انواع وسائل انفجاری و انتحاری است. ابزارهای ترور نرم قلم، رسانه‌های صوتی و تصویری، انواع بازی‌های کامپیوتری، وسائل آرایشی و امثال آن‌ها است. (البته باید دقت نمود که صرف قابلیت ابزار داشتن مشکل نیست و آنچه مشکل است به کار بردن آن ابزار است).

۵- در ترور سخت، هدف تصرف، تخریب و اشغال سرزمین، مراکز علمی و فرهنگی و حذف فیزیکی نخبگان و دانشجویان است در حالی که در ترور نرم، هدف تاثیر‌گذاری بر انتخاب‌ها، فرآیند تصمیم‌گیری و الگوهای رفتاری حریف و در نهایت سلب هویت‌های فرهنگی و ارزشی است.

۶- مفهوم امنیت در رویکردهای نرم شامل امنیت ارزش‌ها و هویت‌های اجتماعی می‌شود، در حالی که این مفهوم در رویکردهای سخت به معنای نبود تهدید خارجی و داخلی تلقی می‌گردد.

بنابراین، جامعه و مردم ما با دو نوع ترور و تروریزم سخت و نرم درگیرند. اولی یعنی تروریزم سخت در پی تخریب مراکز علمی و عبادی و به دنبال حذف فیزیکی نخبگان و دانشجویان ما بوده و هست؛ فاجعه دلخراش اخیر مکتب سیدالشهداء(ع) و امثال آن از مصادق بارز ترور سخت است. اما دومی یعنی تروریزم نرم معمولا درپی تخریب و حذف فیزیکی مراکز علمی و هنری و دانشجویان آن‌ها نبوده و نیست ولی همواره درپی تحریف محتوای مراکز علمی و هنری و تخدیر افکار است؛ نواختن و تاختن در بند امیر و به سخره گرفتن خون شهداء و خانواده‌های محزونشان و همینطور توجیه شیوخ شیاد و روشنفکران هتاک از مصداق‌های کامل نوع دوم ترور و تروریزم است.

در نهایت باید بپذیریم که پیامدهای منفی ترور نرم و تخدیر اگر بیش از ترور سخت و تخریب نیست، قطعا کمتر نیست.

محمد امین احسانی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟