«منار جام» غور در معرض فروپاشی

  • انتشار: ۳۰ عقرب ۱۴۰۰
  • سرویس: فرهنگ و هنر
  • شناسه مطلب: 124271

«مولوی عبدالحی»، رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت غور اظهار داشت که اگر سازمان یونسکو برای ترمیم و مراقبت از منار جام اقدام نکند، به زودی با سرازیر شدن سیلاب‌ها و طوفان در این ولایت شاهد فروپاشی این بنای تاریخی خواهیم بود.

 صدها سال است که «منار جام» در کنار رود هریرود در ولایت غور همچنان ایستاده است؛ قدیمی‌ترین بنای تاریخی افغانستان است که ثبت در سازمان یونسکو یا میراث‌ فرهنگی جهان شده و اکنون با گذشت سال‌ها بی‌تفاوتی از سوی مسئولان حکومتی و نهادهای حامی میراث‌ فرهنگی، این منار در وضعیت وخیمی قرار دارد.

«مولوی عبدالحی» رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ ولایت غور در این ارتباط گفت: منار جام که یکی از مشهورترین بناهای تاریخی جهان است در میان کوه‌های بلند و در ۷۰ کیلومتری مرکز ولایت غور قرار دارد. هرچند به عنوان منار خشتی (آجری) ثبت سازمان میراث فرهنگی جهان یا یونسکو شده است اما نه از سوی حکومت و نه از سوی سازمان های خارجی حمایت شده است.

وی افزود: در حال حاضر بیشتر کاشی‌های تاریخی در بدنه این منار ریخته و تمامی پله‌ها و دیوارهای استنادی اطراف آن نیز تخریب و قامت این منار کج شده است.

عبدالحی ادامه داد: در حال حاضر هیچ بودجه‌ای در اختیار این اداره نیست تا ترمیم منار جام را آغاز کند و باید سازمان جهانی یونسکو هرچه زودتر قبل از فروپاشی آن اقدام کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟