ممنوعیت کار زنان فعالیت سازمان‌ ملل را در افغانستان مختل می‌کند

  • انتشار: ۷ جدی ۱۴۰۱
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 135095

شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار مشارکت کامل، برابر و معنادار زنان و دختران در افغانستان شده است.

به نقل از ۸ صبح، اعضای این شورا روز سه‌شنبه، ۶ جدی، در بیانیه‌ای ممنوعیت حضور زنان در دانشگاه‌ها و کار در موسسات از سوی گروه طالبان را محکوم کردند.

این شورا گفته که ممنوعیت کار زنان، «تاثیرات قابل توجه و فوری بر عملیات‌های بشردوستانه در کشور، از جمله عملیات‌های سازمان ملل خواهد داشت.»

در بیانیه شورای امنیت آمده است: «این محدودیت‌ها با تعهدات طالبان در قبال مردم افغانستان و همچنین انتظارات جامعه بین‌المللی در تضاد است.»

تمام اعضای شورای امنیت گفته‌اند که ممنوعیت حضور زنان و دختران در مکاتب و دانشگاه‌ها در افغانستان «بیانگر کاهش فزاینده احترام به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی است.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز روز سه‌شنبه در توییتر نوشت که این محدودیت‌ها «نقض حقوق بشر و غیرقابل توجیه است و باید لغو شوند».

وی افزود: «اقدامات برای حذف و خاموش کردن زنان و دختران همچنان باعث رنج، عذاب و شکست‌های بزرگ برای مردم افغانستان می‌شود.»

این در حالی است که شماری از زنان معترض در افغانستان همواره از نقش منفعل جامعه جهانی در قبال رویکرد تندروانه طالبان در برابر زنان انتقاد کرده‌اند.

به گفته آنان‌، جامعه جهانی تاکنون تنها به محکوم کردن اقدامات زن‌ستیزانه طالبان اکتفا کرده و هیچ اقدام عملی برای پاسخ‌گو کردن این گروه انجام نداده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟