ممانعت «خلیلزاد» از ارائه جزئیات مذاکرات صلح توسط سخنگوی طالبان

  • انتشار: ۱۴ اسد ۱۳۹۸
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 67904

دومین روز دور هشتم مذاکرات صلح میان امریکا و طالبان در دوحه با حضور زلمی خلیلزاد و ملا برادرشب گذشته پایان یافت اما پیش از آغاز این مذاکره خلیلزاد مانع ارایه جزییات سخنگوی دفتر طالبان به خبرنگاران شد.

بی‌بی‌سی گزارش داد که روز گذشته (۱۳ اسد) بعد از حضور ملا برادر با مامورین قطری در کلوپ دیپلماتیک دوحه؛ جایی که مذاکرات در آن صورت می‌گیرد، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان مصروف صحبت با خبرنگاران شد. در همین حال زلمی خلیلزاد به این محل رسید و به نماینده طالبان گفت: «چرا شما با خبرنگاران صحبت می‌کنید؟»

خبرنگار بی‌بی‌سی در قطر نوشته که پس از این سؤال خلیلزاد، هردو طرف موبایل‌های خود را به مامورین موظف دادند و پشت دروازه‌های بسته رفتند.

پیش از این، مقام‌های برحال و پیشین افغان از عدم ارائه اطلاعات درباره مذاکرات طالبان و امریکا انتقاد کرده‌بودند. حامد کرزی؛ رییس جمهوری پیشین گفته‌بود که از این بابت نگران است که معاملات در پشت پرده به ضرر مردم افغانستان صورت بگیرد.

در همین حال، این عضو دفتر طالبان پیش از آغاز مذاکرات گفته‌است که تا روز شنبه، گفتگوها میان نمایندگان این گروه و هیأت امریکایی نتیجه‌ نهایی نداشته و امید می‌رود که در روزهای بعدی به نتیجه‌ای منجر شود.

او افزوده که مذاکرات میان دوطرف پیشرفت خوبی داشته و نقاط پایانی توافق‌نامه میان امریکا و طالبان مورد بحث نماینده‌ها قرار دارد.

برخی منابع نیز گفته‌اند که نقاط اختلافی میان طالبان و امریکا این است که در دور اول، چه تعداد از نیروهای خارجی از افغانستان خارج شوند.

منبع افزوده که گروه طالبان نیز موافقت کرده‌اند که از خاک افغانستان علیه هیچ کشور دیگری استفاده نخواهند کرد؛ اما امریکا بر قطع رابطه این گروه با القاعده تاکید کرده که از سوی گروه طالبان رد شده‌است.

دوطرف همچنین موافقت کرده‌اند که بعد از امضای توافق، خشونت‌ها کاهش یابد؛ اما آتش‌بس سراسری به مذاکره طرف‌های افغان مشروط شده‌است.

مذاکرات میان نماینده‌های گروه طالبان و زلمی خلیلزاد روز شنبه (۱۲ اسد) در دوحه آغاز شده و به گفته برخی منابع، ممکن است تا دو روز دیگر نیز دوام داشته‌باشد؛ اما روشن نیست که امریکا و طالبان موفق به امضای توافق‌نامه خواهند شد یا خیر.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟