مقام‌های سازمان ملل و ازبکستان درباره افغانستان گفتگو کردند

  • انتشار: ۱۶ ثور ۱۴۰۲
  • سرویس:
  • شناسه مطلب: 137526

در پی گسترش قاچاق مواد مخدر از مبدأ افغانستان به کشورهای منطقه، منابع از گفتگوی مقام‌های سازمان ملل متحد و ازبکستان در این باره خبر داده‌اند.

وزارت خارجه ازبکستان، امروز شنبه، ۱۶ ثور، با نشر بیانیه‌ای از گفتگوی مقام‌های این کشور با سازمان ملل متحد خبر داده است.

وزارت خارجه ازبکستان در بیانیه‌ای گفته که در دیدار معاون این وزارت با مسئولان دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل، در مورد وضعیت افغانستان تبادل نظر و تاکید ویژه بر همکاری شد.

بربنیاد گزارش‌ها، مقام‌های ازبکستان و سازمان ملل در مورد جلوگیری از قاچاق مواد مخدر در منطقه گفتگو کرده‌اند.

در همین حال، دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل از ایجاد یک مرکز اطلاعات برای آسیای میانه با همکاری ازبکستان خبر داده است.

ژان لوک لمای؛ مدیر بخش روابط عمومی دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل از حمایت ازبکستان در ایجاد این مرکز قدردانی کرده و آن را برای امنیت منطقه مهم دانسته است.

او گفته که هدف اصلی این مرکز نظارت بر وضعیت مواد مخدر و جرایم سازمان یافته در منطقه است.

تاشکند می‌گوید قاچاقچیان اخیرا تلاش کردند محموله عظیمی از مواد مخدر را از افغانستان وارد ازبکستان کنند.

ازبکستان در حالی از گفتگوی مقام‌های این کشور با سازمان ملل در مورد قاچاق مواد مخدر از افغانستان خبر داده که رسانه‌های ترکی گزارش داده‌اند که در سه عملیات جداگانه، روز گذشته، ۱۸ افغانستانی به اتهام فروش مواد مخدر در شهر قونیه بازداشت شدند.

پولیس ترکیه همچنین گفته که از نزد افراد بازداشت شده، یک کیلو چرس کشف و ضبط شده است.

در همین‌حال، از میان افراد بازداشت شده دو نفر زندانی، ۷ نفر دیگر اخراج شده و پرونده ۹ متهم دیگر تحت بررسی قرار دارد.

این در حالی است که دو هفته پیش نیز گروهی از قاچاقچیان مسلح از افغانستان وارد تاجیکستان شدند و با نیروهای مرزی این کشور درگیر شدند. کامران رجب‌زاده؛ رییس اداره نیروهای مرزی بدخشان تاجیکستان در این درگیری کشته شد.

کشورهای همسایه و منطقه همواره از فعالیت گروه‌های تروریستی و باندهای قاچاق مواد مخدر در افغانستان ابراز نگرانی کرده و آن‌ را خطری جدی برای خود دانسته‌اند.

طالبان قبلا کشت و خریدوفروش مواد مخدر را ممنوع اعلام کردند؛ اما کشورهای همسایه و جهان از افزایش تولید و قاچاق مواد مخدر پس از روی کار آمدن طالبان ابراز نگرانی کرده و نسبت به تعهد طالبان نسبت به اجرای فرمان رهبرشان در این زمینه ابراز تردید کرده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟