معذرت خواهی «محب» به‌ خاطر نقشش در سقوط نظام پیشین

  • انتشار: ۳۱ ثور ۱۴۰۱
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 130577
حمدالله محب

حمدالله محب؛ مشاور امنیت ملی رییس جمهوری پیشین به‌ خاطر نقش‌اش در سقوط نظام پیشین معذرت‌خواهی کرد.

حمد‌الله محب در مصاحبه با بی‌بی‌سی در رابطه با سقوط نظام پیشین معذرت‌خواهی کرده و خطاب به مردم افغانستان گفت: «چیزی که مربوط من می‌شود، از مردم افغانستان معذرت می‌خواهم و می‌خواهیم چیزی ‌که اشتباه شده، جور کنیم.»

وی برای اولین‌بار پرده از اختلافات‌اش با امرالله صالح؛ معاون اول رییس جمهوری پیشین برداشته و صالح را متهم کرد که معلومات و مشوره‌های نادرست به آقای غنی می‌داده‌است.

آقای محب همچنین گفت که «افراد زیادی مجبور به خارج‌شدن بودند، تصور کنید که اگر جنگ خیابان به خیابان می‌کشید، افرادی که خارج شدند هم نمی‌توانستند بروند.»

آقای محب در مورد بزرگ‌ترین اشتباه‌اش در نظام پیشین گفته که پس از بالا گرفتن اختلافات با امرالله صالح «یا باید استعفا می‌دادم یا باید فشار را بر او افزایش می‌دادم تا نظریات خود را تغییر می‌داد.»

وی همچنین گفت که «یک موضوع که مرا بسیار ناراحت می‌کند این است در وضعیتی‌که جنگ جریان داشت، میان اداره‌های ما تقابل ایجاد شده‌بود. معاون اول (امرالله صالح) هم به بخش امنیتی علاقه داشت و متاسفانه معلوماتی که ما به رییس جمهوری می‌دادیم و معلوماتی که از سوی معاون اول داده می‌شد، بسیار تفاوت داشت. بیش‌تر معلومات او با واقعیت‌ها هماهنگی نداشت.»

این در حالی است که در زمان دولت پیشین، امرالله صالح برای مدتی به پنجشیر رفت و شایع شد که او به دلیل اختلاف با حمدالله محب، کابل را ترک کرده‌است.

محب در این مصاحبه تازه همچنین گذشته را درسی برای آینده دانسته، گفت که در حال صحبت با دوستان‌اش است تا از آنچه که در افغانستان گذشته است، «درس بیاموزیم».

این در حالی است که آقای محب همراه با اشرف‌غنی در روز سقوط کابل در ۲۴ اسد سال گذشته با هلیکوپتر از افغانستان فرار کرد.

بسیاری از ناظران، او را یکی از عوامل اصلی سقوط نظام پیشین می‌دانند و خود او نیز اذعان کرده که ماه‌ها قبل از سقوط با خلیل‌الرحمان حقانی؛ کاکای سراج‌الدین حقانی و وزیر کنونی مهاجرین طالبان، ارتباط داشته‌است؛ ارتباطی که هرگز پیش از سقوط نظام، برملا نشده‌بود.

محب، فضلی، سلام رحیمی، وحید عمر و چند مهره دیگر نزدیک به اشرف‌غنی متهم اند که با طالبان تبانی کرده و کشور را به طور مستقیم و بدون جنگ به آنان واگذار کرده‌اند.

اخیرا در جریان سخنرانی حمدالله محب در یک مرکز وابسته به دانشگاه آکسفورد در انگلیس، شماری از شهروندان افغانستان در برابر این مرکز تجمع کرده و بر ضد وی شعار سر دادند و خواهان محاکمه وی شدند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟