معاون دوم رییس‌جمهور: قوم‌گرایی خطرناک‌تر از جنگ است

  • انتشار: ۷ عقرب ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 16079

سرور دانش، معاون دوم رییس جمهور می‌گوید یکی از چالش‌های خطرناک و حتا خطرناک‌تر از جنگ و ناامنی، خطر قومی‌سازی در کشور بوده و موجی از حرکت‌های قوم‌گرایانه، اذهان مردم کشور را مشوش و همه را نگران کرده است.
آقای دانش که امروز در مراسم اولین سالگرد قربان علی عرفانی، رهبر فقید حزب وحدت ملت افغانستان صحبت می‌کرد، گفت قومی‌سازی یک ضربه‌ی جبران ناپذیر بر روند دولت‌سازی و ملت‌سازی و مانع بزرگ در راه دموکراسی و حاکمیت قانون، تامین عدالت و حقوق شهروندی است.
معاون دوم رییس جمهور افزود که این روحیه در این اواخر حکومت وحدت ملی و روند حکومتداری را نیز آشفته ساخته است. او گفت: «برخی که خود نیز از ارکان این حکومت هستند، به یک شکلی برای مردم طرح بدیل پیشنهاد می‌کنند. ما از اظهارات جدل برانگیز و ناامید کننده رهبران سیاسی و حکومتی اظهار تأسف می‌کنیم. این نوع اختلاف‌ها و اظهار نظرها، خارج از چارچوب قانون اساسی بوده و باعث تضعیف نظام و ملت و مانع پیشرفت اصلاحات شده و مدیریت کلان کشور را با چالش مواجه می‌گرداند.»
آقای دانش درحالی این گفته‌ها را مطرح می‌سازد که اخیراً جنرال دوستم، معاون نخست رییس جمهور، محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله را متهم به قوم‌گرایی کرده و گفته بود برای رییس جمهور غنی پشتون و برای رییس اجراییه تاجیک خوب است. او گفته بود اگر کسی به پشتو صحبت کند و از لوگر هم باشد، برای رییس جمهور بسیار خوب است.
در همین حال عطا محمد نور، سرپرست ولایت بلخ و رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز در واکنش به تنش‌های لفظی اخیر میان برخی از سران حکومت وحدت ملی، بزرگان سیاسی و رهبران حکومت با تاکید بر وحدت و همدلی میان سران حکومت وحدت ملی گفته است که نباید با دامن زدن به موضوعات قومی کشور را به چالش کشید.
آقای نور به طلوع نیوز گفته است: «رهبری فعلی حکومت که در قدرت هم شریک هستند برای خلق کردن چالش‌های بیشتر و برای قومی ساختن فضای افغانستان یک مقدار محتاطانه پیش بروند و آینده افغانستان را از دید وحدت ملی و از دید وسیع و حکومتداری خوب ببینند بهتر است.»
معاون دوم رییس جمهور اما در این مورد گفت از کسی که روحیه افراطی قومی دارد، از هر قومی که باشد، هرگز دفاع نکرده و نخواهد کرد. او گفت: «اما با شناخت و ارتباط نزدیکی که دارم، به جرأت می‌توانم ادعا کنم که شخص رییس جمهور مبرا از افراط‌گرایی قومی و نژادی هستند و در اصول به همه مسایل کشوری با دید وسیع تخنیکی و بر اساس معیارهای شفافیت و شایستگی می‌نگرند و به یقین، رییس اجراییه و سایر شخصیت‌ها و رهبران سیاسی و ملی ما نیز همواره منافع کلان ملی و مصالح علیای کشور را در نظر می‌گیرند.»
سرور دانش همچنان گفت که ما با این نوع برخوردها باید در نزد ملت بزرگ افغانستان احساس شرم‌ساری کنیم و نباید کاری انجام بدهیم که دشمن شاد و مردم ناامید شوند و روحیه نیروهای فداکار دفاعی و امنیتی ما تضعیف گردد.
به گفته‌ی معاون دوم رییس جمهور ما باید به این نکته با دقت توجه کنیم که افغانستان یک کشور کثیرالقومی است و همه‌ی اقوام گل‌های زیبای یک باغ هستند و از این رو گرایش و یا نسبت هر کسی، حتا مقامات حکومتی، به یک قوم خاص، یک امر طبیعی است و در همگی بلااستثنا وجود دارد.
آقای دانش افزود: «همگی به‌طور طبیعی از نگاه اتنیکی وابسته به اقوامی هستند و باید از آنان نمایندگی کنند و از منافع شان دفاع نمایند و این حق قانونی و انسانی شان است، اما قوم‌گرایی به این معنا نباید به معنای تقابل و دشمنی با اقوام دیگر و نادیده گرفتن حقوق آنان تلقی شود.»

«انحصار طلبی‌ها و تبعیض سیستماتیک در گذشته وجود داشته است»
معاون دوم رییس جمهور در بخشی از صحبت‌های خود گفت اگر از زاویه دیگر به تاریخ گذشته کشور و ساختار عمومی اداره در افغانستان نگاه کنیم، می‌بینیم که فزون‌خواهی‌ها، انحصار طلبی‌ها و گاهی یک نوع تبعیض سیستماتیک وجود داشته و عدالت در دو بخش اصلی رعایت نشده است: یکی در مورد تقرر و استخدام که مشارکت عادلانه‌ی همه اقوام، مخصوصاً اقلیت‌ها در این رابطه رعایت نشده و دیگری در زمینه انکشاف متوازن.
او گفت این کاستی‌ها ناشی از تنها دوره‌ی کار حکومت وحدت ملی و رهبری این حکومت نه بلکه میراث تلخی است که از تاریخ گذشته‌ی کشور به ارث باقی مانده است.
این مقام ارشد حکومت وحدت ملی افزود در دوره حکومت وحدت ملی وظیفه همه است و از همه انتظار داریم که به‌جای «جر و بحث‌های بی‌نتیجه رسانه‌یی، بیاییم همه به دور از امتیاز طلبی‌های حزبی و قومی، در مورد ایجاد یک ساختار مناسب و در چوکات قانون اساسی، بر رعایت معیارهای شفاف و قانونی تاکید کنیم.»
آقای دانش می‌گوید بهتر آن است که برای جلوگیری از اعمال تبعیض‌ها و نابرابری‌ها، تحقق مشارکت عادلانه و متکی بر شفافیت و رعایت انکشاف متوازن در تمام ولایات و کشور و استفاده عادلانه از کمک‌های میلیاردی جامعه جهانی و جلوگیری از تبعیض‌های سیستماتیکی که در طول تاریخ سیاسی این کشور اعمال شده کوشش کنیم.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟