مشاور امنیت ملی کاخ سفید: شبکه حقانی از حضور الظواهری در کابل آگاه بود

  • انتشار: ۱۲ اسد ۱۴۰۱
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 132110

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور امریکا می‌گوید که کاخ سفید در حال برقراری ارتباط با طالبان است تا بررسی کند که این گروه از موقعیت ایمن الظواهری آگاه بوده و به او ‌پناه داده‌اند یا خیر.

همزمان خبرگزاری اسوشیتد پرس به نقل از مقام‌های استخباراتی امریکا گزارش داده است که مالک خانه‌ای که رهبر القاعده در آن پنهان شده بود،‌ مربوط به دستیار سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله‌ی طالبان، است.

این مقام‌ها درباره‌ی هویت همکار حقانی چیزی نگفته‌اند.

پیشتر ‌رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان نیز در رشته توییتی مدعی شده بود که خانه‌ی امن ایمن الظواهری متعلق به خود سراج‌الدین حقانی است.

طالبان تاکنون به این ادعا واکنش نشان نداده‌اند.

سالیوان نیز به شبکه‌ خبری «سی‌بی‌اس» امریکا حال گفته واشنگتن معتقد است که اعضای ارشد شبکه حقانی می‌دانستند که الظواهری در کابل است.

او گفته است: «ما مستقیما با طالبان در مورد تعهدات آن‌ها در عدم اجازه دادن به القاعده از افغانستان به‌عنوان پایگاهی برای توطئه در ارتباط هستیم».

سالیوان افزوده است که امریکا حرف طالبان را نمی‌پذیرد و حذف ایمن الظواهری ثابت کرد که آماده‌ی انجام اقدامات بیشتر است.

این حمله نزدیک به یک سال پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان انجام شد. سالیوان گفت که این امر نشان می‌دهد که ایالات متحده می‌تواند تضمین کند که افغانستان برای پناه دادن به سازمان‌های تروریستی بدون حضور نیروهای امریکایی استفاده نمی‌شود.

او افزوده است که اگر کسی در افغانستان علیه ایالات متحده حمله‌ی طراحی کند یا اگر یکی از رهبران القاعده این کار را کند، همانند الظواهری حذف خواهد شد.

الظواهری سال‌ها در صدر فهرست تروریست‌های تحت تعقیب FBI قرار داشت. او یکی از طراحان اصلی حملات ۱۱ سپتامبر محسوب می‌شود.

جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا دوشنبه‌شب (۱۰ اسد) در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد که ایمن الظواهری در یک حمله هوایی نیروهای امریکایی در قلب شهر کابل، پایتخت افغانستان کشته شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟