محقق: هرگز از جمهوریت نظام کوتاه نمی آییم

  • انتشار: ۱۱ اسد ۱۴۰۰
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 117800

«محمد محقق»، مشاور سیاسی و امنیتی رئیس جمهور در گفتگو با شبکه تلویزیونی المیادین تاکید کرد که طالبان خواستار تشکیل دولت طالبانی است اما دولت هرگز از نظام جمهوری کوتاه نمی آید.

محقق گفت: طالبان بدون مقاومت نیرو‌های دولتی وارد برخی مناطق شد، زیرا نیرو‌های دولتی به دنبال تجمیع و تمرکز بر قدرت دفاعی خود بودند. اکنون نیرو‌های مردمی در کنار دولت، ارتش و پلیس علیه طالبان می‌جنگند و همین مسئله باعث گسترش دامنه جنگ شده است.

محقق همچنین تصریح کرد: مذاکراتی که ۱۰ ماه است بین گروه‌های افغانستان در دوحه جریان دارد، تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است. طالبان خواستار صلح در افغانستان نیست بلکه می‌خواهد کشور را اشغال کند و از طریق جنگ بر آن سیطره یابد.

وی افزود: ما در مقابل راهی طولانی هستیم تا طالبان متوجه شود از طریق نظامی نمی‌تواند به خواسته‌های خود دست یابد. تا زمانی که طالبان به این نتیجه نرسد که صلح با جنگ محقق نمی‌شود، مذاکرات به نتیجه نمی‌رسد. طالبان خواستار تشکیل دولت طالبانی محض و بازگشت به نظامی است که آن را ۲۰ سال پیش بر کشور تحمیل کرد. ما نیر اعتقاد داریم نظام افغانستان باید اسلامی باشد، ولی فهم و درک مان از اسلام با طالبان متفاوت است. ما هرگز از جمهوریت نظام کوتاه نمی‌آییم در حالی که طالبان به انتخابات و جمهوریت اعتقادی ندارد.

مشاور رئیس جمهور با بیان اینکه طالبان همان طالبان ۲۰ سال پیش است، ادامه داد: حقوق بشر، حقوق زنان و کودکان و اقلیت‌ها در قانون اساسی ذکر شده است و ما از آن کوتاه نمی‌آییم. اگر طالبان احساس کند به مسیر بن بست رسیده است، ما موافق از سرگیری مذاکرات هستیم.

وی خاطرنشان کرد: معتقدم آتش جنگ در افغانستان شعله ور‌تر و تهدیدات بیشتری متوجه دولت خواهد شد. توافق سیاسی با طالبان به افغانستان آسیب رساند چرا که سطح طالبان را از یک گروه به یک رژیم ارتقا داد.

مشاور رئیس جمهور در پایان تاکید کرد: روابط ما با کشور‌های همسایه مانند ایران، ازبکستان، تاجیکستان و سایر کشور‌ها خوب است و فقط برخی مسائل با پاکستان در ارتباط با گروه‌های تروریستی باقی مانده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟