محقق: طالبان می‌توانست اختلاف خود با مولوی مهدی را از طریق مسالمت آمیز حل کند

  • انتشار: ۱۸ سرطان ۱۴۰۱
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 131621

محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان می‌گوید که جنگ بلخاب نه به تحریک کدام کشور خارجی ونه خواسته جریان‌های سیاسی کشور بود، بلکه محصول لج‌بازی ها و انتقام گیری گروه طالبان بود.

محمد محقق در پیامی که به مناست عید قربان روز جمعه، ۱۷ سرطان/تیر، در فیسبوکش نشر کرده افزوده است که طالبان می‌توانست منازعه داخلی‌ خود با مولوی مهدی، فرمانده ناراضی‌ شان را به‌طور مسالمت‌آمیز حل کند؛ اما طالبان از روی انتقام‌گیری حمله کردند و احساسات ملیون ها نفر جامعه هزاره و تشیع افغانستان را جریحه دار کرد.

به گفته وی، طالبان در این جنگ مرتکب قتل‌عام نزدیک به ۱۰۰ غیرنظامی و آوار‌گی ده‌ها هزار نفر به‌شمول کودکان و زنان در کوهستان‌های صعب‌العبور جنوب بلخاب تا یکاولنگ بامیان شده‌اند.
آقای محقق از نهادهای امدادرسان و حقوق بشری بین‌المللی خواسته است که در کنار کمک‌رسانی اولیه به آوارگان جنگ بلخاب، زمینه برگشت مطمئن آنان به خانه‌های‌شان را فراهم سازند.

این گفته‌های محقق در حالی مطرح می‌شود که پیش از این حسن کاظمی قمی، نماینده ویژۀ رئیس‌جمهور ایران برای افغانستان، با نشر توییتی درگیری‌های اخیر در ولسوالی بلخاب میان طالبان و فرمان مولوی مهدی مجاهد را فتنه‌ای از سوی امریکا عنوان کرده بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟