مجلس: پیمان امنیتی کابل ـ واشنگتن لفو شود

  • انتشار: ۱۱ ثور ۱۳۹۹
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 84776
مجلس

شماری از نمایندگان مجلس ضمن انتقاد شدید از آمریکا، این کشور را به نقض پیمان استراتیژیک کابل ـ واشنگتن متهم کرده و خواستار لغو این پیمان شدند.

نمایندگان تاکید کردند: مقامات آمریکایی در ۵ سال گذشته مکررا مواد پیمان امنیتی با افغانستان را نقض کرده اند و بهتر است این پیمان به گونه کامل ملغی اعلام شود.

غلام‌حسین ناصری، نماینده کابل گفت: حکومت آمریکا با بی‌شرمی و بی مسئولیتی چندی پیش کمک یک میلیارد دالری خود به افغانستان را قطع کرد و اینک تصمیم به خروج نیرو‌های خود از افغانستان را دارد.

ناصری اضافه کرد که قبل از خارج شدن نیرو‌های آمریکایی، مجلس باید در مورد پیمان امنیتی با آمریکا بازنگری کرده و آن را ملغی اعلام کند.

علی اکبر جمشیدی، نماینده دایکندی نیز خاطر نشان کرد که آمریکایی‌ها به بهانه کرونا می‌خواهند افغانستان را ترک کنند، اما آن‌ها در پشت پرده با برخی از کشور‌های منطقه توافق کرده اند تا افغانستان را به طالبان واگذار کند.

جمشیدی اشاره کرد که در ماده ۲۶ پیمان امنیتی آمریکا و افغانستان آمده است که این کشور تا سال ۲۰۲۴ حق خروج نیرو‌های خود از افغانستان را ندارد؛ همچنین بخش‌های دیگر این پیمان، آمریکا را مکلف می‌کند که تا سال ۲۰۲۴ از نیرو‌های امنیتی افغانستان حمایت مالی، سیاسی و تسلیحاتی کند، در حالی که این مواد بار‌ها نقض شده است.

به گفته جمشیدی، شهروندان طرفدار خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان می‌باشند، اما این خروج باید مسئولانه و مطابق محتوای پیمان امنیتی باشد.

زلمی مجددی، نماینده بدخشان نیز گفت: آمریکایی‌ها در پشت پرده با طالبان به توافق رسیده‌اند تا افغانستان را به این گروه واگذار کند و اهداف خود را از طریق طالبان به پیش ببرد.

مجددی اضافه کرد: قرار است بعد از خروج نیرو‌های آمریکایی، طالبان مسئولیت مبارزه با تروریسم به ویژه داعش را بر عهده داشته باشند درحالیکه این گروه خود تروریستی می‌باشد.

مجددی افزود: برای خروج از این وضعیت، کنفرانس منطقه‌ای و بین‌المللی برگزار شود و پروسه صلح افغانستان از انحصار آمریکایی‌ها خارج شود. همچنین کشور‌های منطقه به ویژه چین، روسیه و ایران پروسه صلح افغانستان را تضمین کرده و به پیش ببرند.

بلقیس روشن، نماینده فراه نیز اظهار داشت: آمریکا می‌خواهد افغانستان را به اجیران پاکستانی تسلیم کند و باید مردم افغانستان در این قسمت حساسیت نشان دهند.

وی بیان داشت: کسانی که چند سال قبل برای امضای پیمان امنیتی با آمریکا کارت سبز بالا کرده بودند، امروز مسئول تمام در به دری کشور می‌باشند و باید خجالت بکشند.

مجلس پیش از این نیز بار‌ها خواستار تجدید نظر و لغو پیمان‌های افغانستان با آمریکا شده بودند.

گفتنی است که پیمان امنیتی میان افغانستان و آمریکا پس از روی کار آمدن حکومت وحدت ملی در سال ۲۰۱۴ امضا شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟