ما به علت ضعف های بی شمار همیشه بازیچه دیگران بوده ایم

  • انتشار: ۱۴ میزان ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 121932
افغانستان

برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی
که در نظام طبیعت ضعیف پامال است

این بیت بیان کننده واقعیت تاریخ بشری، از کهن ترین زمان تا کنون، و شامل همه گروه های اجتماعی، سیاسی، دینی، مذهبی، قومی و صنفی می باشد. سنت یا قانون حاکم بر طبیعت و تاریخ چنین بوده، است و خواهد بود.
از آنجایی که ذهنیت جامعه ما، ذهنیت دینی و مذهبی می باشد؛ چنانچه تاریخ دینی و مذهبی خود را دقیق مورد مطالعه قرار دهیم، به روشنی در می یابیم که دین و مذاهب زمانی غلبه یافته اند که قوی شده اند؛ و هنگامی افول نموده اند که روبه ضعف و انحطاط گذاشته اند. با این پیشینه، ادعای عدالت خواهی، برابری، مساوات و جهان وطنی و انسان دوستی-با حفظ ارج نهادن از زاویه نگرش ارزشی و انسانی- در واقعیت تاریخی یک رویا، دام، فریب و اظهارناتوانی بیش نیست؛ چون با تغییر وضعیت و شرایط همه این آرمان های انسانی و ارزش گرایانه در جهت مخالف خود تحقق یافته اند.
ما افغانستانی ها این مفهوم را باید با گوشت و پوست و احساس خود دریافته باشیم. ما به علت/دلیل ضعف های بی شمار همیشه بازیچه “دیگران” بوده ایم. در هر دوره تاریخی، نوع بازی و شعار تزویر گرانه متفاوت بوده است.
در شرایط کنونی ما افغانستانی ها ذلت بارترین شرایط، سیاه ترین روزهای زندگی و حقارت بارترین دوره تاریخی خود را متحمل می شویم. امروز از جهان آزاد تا جهان اسلام در تحقیر کردن و بازی با سرنوشت ما، اتفاق نظر دارند و همسو عمل می کنند. واشنگتن، لندن، ریاض، دوحه، دوبی، اسلام آباد، پکن، مسکو و……حتا حماس فلسطین در برنامه تحقیر و بازی با سرنوشت ما هم دست و هم داستان شده اند.
در مقابل، ما نیز بدبختانه به این ذلت، حقارت، خفت و دریوزگی و زندگی نکبت بار خوی گرفته ایم و تن داده ایم، و هیچ یک از فجایع نتوانسته است که در ما تکانی بوجود آورد و انگیزه ای در ما ایجاد کند که به این وضعیت سیاه و نکبت بار پایان دهیم.
بنابراین، براساس قانون حاکم بر طبیعت و تاریخ و زندگی، تا از این غفلت بیدار نشویم، تا ذلت و خفت را از خود دور نسازیم، تا بر واقعیت و محورهای زندگی مشترک همسو و همراه و همدست نشویم؛ و خود را در ابعاد مختلف “قوی” نسازیم، این عجز و لابه، گدایی و تکیه بر احساس های بشری و دینی برای ما کارساز نخواهد بود. کاربجایی رسیده است که حتا اسماعیل هنیه فلسطینی، که خود خیرات خور عربستان و قطر است، دست در دست قاتلان من و تو می دهد و برای ثواب یک لگد برجنازه ما حواله می کند.

عبدالشکور اخلاقی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟