لو رفتن اسرار هسته‌ای آمریکا در اروپا

  • انتشار: ۸ جوزا ۱۴۰۰
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 113674

به نقل از خبرگزاری فرانسه، وب سایت تحقیقاتی بلینگ کت روز جمعه اعلام کرد نظامیان آمریکایی مسئول مراقبت از تسلیحات هسته‌ای در اروپا که از وب سایت‌های آموزشی معروف برای ایجاد فلش کارت استفاده کرده بودند ناخواسته موقعیت دقیق و پروتکل‌های فوق سری امنیتی را لو دادند.

این نظامیان به منظور آشنایی با مسائلی نظیر این که کدام پناهگاه در جا‌های مختلف دارای گنبد “گرم” حاوی بمب‌های هسته‌ای هستند و نیز برنامه گشت امنیتی و جزئیات اتیکت‌های شناسایی این فلش کارت‌های دیجیتال را در برنامک‌هایی نظیر چگ پرپ (Chegg Prep)، کوئیزلت (Quizlet) و کرم (Cram) ایجاد کرده بودند.

فوئکه پوستما، نویسنده مقاله بلینگ کت نوشت: «با جستجوی آنلاین اصطلاحاتی که عموما با تسلیحات هسته‌ای مرتبط می‌شود، بلینگ کت توانست کارت‌های مورد استفاده نظامیان فعال در هر شش پایگاه نظامی در اروپا را که گفته می‌شود محل ذخیره دستگاه‌های هسته‌ای هستند کشف کند.»

آن‌ها ۷۰ فلش کارت در برنامک چگ با عنوان “مطالعه شود” کشف کردند که محل دقیق تسلیحات هسته‌ای در پایگاه هوایی وولکل در هلند را نشان می‌داد. سوال یک سوی این فلش کارت مجازی که حاوی اصطلاحات نظامی مربوط به انبار تسلیحات و سامانه‌های امنیتی است این است: “چند گنبد گرم در پایگاه وولکل هست؟ ” در سوی دیگر این کارت نوشته شده “۱۱”.

یک کارت دیگر از همان مجموعه جزئیات گنبد‌های گرم و سرد را در پایگاه هوایی آویانو در ایتالیا مشخص می‌کند و نشان می‌دهد یک نظامی بر اساس سطوح مختلف هشدار دریافتی باید چگونه آن‌ها را فعال کند. دیگر کارت‌ها نیز اسرار پایگاه‌های ترکیه، بلژیک و آلمان را افشا می‌کنند. برخی از کارت‌ها جزئیات محل دوربین‌های امنیتی را لو داده اند و دیگر کارت‌ها عباراتی را فاش کرده اند که یک نظامی باید در تماس تلفونی بگوید تا روشن شود اسیر شده است.

فلش کارت‌های کشف شده توسط بلینگ کت از سال ۲۰۱۳ در دسترس عموم بوده و برخی از آن‌ها تا آوریل ۲۰۲۱ استفاده شده اند. بلینگ کت اعلام کرد به نظر می‌رسد این فلش کارت‌ها پیش از انتشار این مقاله و بعد از تماس با ناتو و ارتش آمریکا برداشته شده اند.

منبع: yjc

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟