لبنان یک گام نزدیک‌تر به فروپاشی

  • انتشار: ۲۶ سرطان ۱۴۰۰
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 116834

پس از ۹‌ ماه جدال سیاسی، سرانجام سعد حریری، رئیس حزب المستقبل و گزینه پارلمان لبنان برای ریاست دولت موقت، استعفای خود را تقدیم میشل عون، رئیس‌جمهور این کشور کرد. این استعفا، به‌معنای شکست کامل طرح فرانسه برای بازگشت ثبات سیاسی به لبنان، پس از حادثه انفجار بندر بیروت و استعفای دولت حسان دیاب است.

حریری ساعاتی پس از اعلام استعفای خود، در مصاحبه‌ای طولانی با شبکه الجدید به بیان جزئیات تحولات ۹‌ ماه گذشته و برخی از پشت‌پرده‌های شکست طرح سیاسی فرانسه پرداخت. او در این مصاحبه، میشل عون و داماد او، جبران باسیل، را عامل اصلی بحران سیاسی لبنان توصیف کرد و گفت: تلاش باسیل برای دستیابی به ریاست‌جمهوری و سهم‌خواهی‌های بی‌پایان او از کابینه دولت موقت باعث شد تمامی اقدامات برای توافق حداقلی و تشکیل دولت موقت بی‌نتیجه باقی بماند. حریری همچنین با اشاره به متحدان میشل عون، یعنی جریان امل و حزب‌الله، گفت: نبیه‌بری، هرآنچه در توان داشت را برای تشکیل دولت به‌کار بست اما حزب‌الله به اندازه کافی بر متحد مسیحی خود (میشل عون) برای هموارشدن مذاکرات فشار وارد نکرد.

در مقابل، شبکه اوتی‌وی، نزدیک به جریان آزاد ملی به رهبری میشل عون و جبران باسیل در گزارشی، سعد حریری و حامیان او در عربستان سعودی را به‌عنوان علت اصلی شکست مذاکرات سیاسی معرفی کرد. در گزارش این شبکه آمده است: حریری با پیشنهاد برخی اسامی در لیست اعضای کابینه، راه را بر هرگونه تعاملی میان طرفین مذاکرات بسته بود. تمام اینها در حالی رخ می‌دهد که لبنان بیش از هر زمان دیگری به فروپاشی اقتصادی و بازگشت ناآرامی‌های داخلی مشابه شرایط دهه ۱۹۸۰ نزدیک شده است.

به نقل از همشهری، روزنامه العربی الجدید با طرح این هشدار می‌نویسد: بن‌بست سیاسی و عدم‌توافق احزاب با گذشت یک‌سال از انفجار بندر بیروت، نشانه‌ای نگران‌کننده مبنی بر ناکارآمدی سازوکارهای سیاسی و احتمال بازگشت خشونت به خیابان‌های بیروت است. این روزنامه همچنین پیش‌بینی کرده درصورت عدم‌توافق جریانات سیاسی برای تشکیل یک دولت موقت تا پیش از انتخابات پارلمانی در سال ۲۰۲۲، موج بی‌سابقه‌ای از اعتراضات مردمی، سراسر لبنان را به آشوب خواهد کشید. برای درک میزان تأثیرگذاری بحران سیاسی لبنان بر شرایط اقتصادی و اجتماعی این کشور کافی است بدانیم قیمت دالر، پس از استعفای حریری ظرف ۲۴ ساعت بیش از ۴ هزار لیر افزایش یافته است. روز گذشته بخشی از خیابان‌های مرکزی بیروت شاهد اعتراضات شهروندان خشمگین لبنانی پس از اعلام استعفای حریری و بی‌نتیجه ماندن تلاش‌ها برای تشکیل دولت بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟