قیمت گذاری دستوری و قحطی محتمل

  • انتشار: ۲۷ قوس ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهگوناگون
  • شناسه مطلب: 125307

در چند روز اخیر قیمت دالر آمریکایی شروع به بلند رفتن کرد و فغان مردم افغانستان را به آسمان رساند. این همه ناله و فغان مردم بجا و درست بود؛ زیرا اقتصاد افغانستان وابسته تام به واردات اقلام مصرفی است و با بالا رفتن نرخ دالر همه چیز گران می‌شود.
اما این دغدغه مردمی بجا و درست توسط امارت طالبان مورد استفاده قرار گرفته و اقدام به سرکوب صرافان و بازار آزاد کردند.
اقدام امارت در نگاه نخست خوب و مردم دوستانه به نظر می‌رسد، اما واقع آن و نتایج آن فوق العاده خطرناک و کشنده است.
این اقدامات امارت در صورت تداوم، پیامدهای منفی خطرناک دارد:
۱- سرکوب صرافان و جلوگیری از خارج ساختن دالر اقدامات کم اثر است، اما باعث می‌شود بازار سیاه شکل بگیرد. این کار باعث سوء استفاده های بسیاری خواهد شد؛ چون با سرکوب خشن تاجران و صرافان خروج سرمایه شتاب می‌گیرد و در آینده قیمت دالر بیشتر بالا خواهد رفت.
علاوه بر این قیمت رسمی و بازاری با هم اختلاف پیدا می‌کند و مردم را بیشتر سرگردان می‌کند.
۲- در پی بالا رفتن قیمت دالر و گران شدن خوراکی‌جات، بنابر بعضی گزارشات طالبان دست به صدور نرخ نامه زده اند. این اقدامات نیز، مثل کنترل قیمت دالر کم اثر یا بی‌اثر است. اما در صورت اعمال قیمت گذاری دستوری با ضرب و زور، تاجران و وارد کنندگان رفته رفته واردات اقلام مصرفی را کمتر می‌کنند، چون وقتی تجارت سود نداشته باشد تعطیل می‌شود. در صورت که در واردات اقلام مصرفی سکتگی و اختلال ایجاد شود، بعد از مدتی کوتاهی مواد غذایی نایاب شده و قحطی به وجود می‌آید.
خوب است مسئولان امارت اسلامی در مورد قضایای اقتصادی و اجتماعی از افراد خبره کار بگیرند و با اقدامات شتابزده و خطرناک گرانی را تبدیل به قحطی نکنند.
در صورت ادامه سیاست های غیر عقلانی فاجعه و قحطی آمدنی است و آنگاه کاری از دست کسی نمی‌آید.
بعد مرگ سهراب ناشدارو به چکار آید!

ناطقی بلخابی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟