قیمت بنزین در کشورهای مختلف دنیا چقدر است؟

  • انتشار: ۱ ثور ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 83844

قیمت بنزین در اروپا شاید برای کسانی که از این لحظه تصمیم می گیرند با ماشین شخصی سفری به دور این قاره سبز داشته باشند، خبر خوشی نباشد. این یک قانون کلی است که در کشورهای پیشرفته و ثروتمند در مقایسه با کشورهای فقیرتر قیمت سوخت از جمله بنزین گران تر باشد. سیاست قیمت گذاری متفاوت، وضع مالیات بر سوخت مصرفی به شمول بنزین و پرداخت یارانه ها سبب شده قیمت بنزین در کشورهای اروپایی به بالاترین حد خود برسد.

کشورهای اروپایی با وضع مالیات بر سوخت توانسته اند نه تنها مصرف سوخت را کنترل کنند که شهروندان خود را به استفاده بیشتر از وسایل حمل و نقل عمومی تشویق نمایند. البته ناگفته نماند که حمل و نقل عمومی در کشورهای اروپایی وضعیت مناسبی دارد.

قیمت بنزین در اروپا

نگاهی به قیمت بنزین در اروپا نشان می دهد وضع مالیات بر سوخت باعث شده مصرف سوخت تا حد زیادی کاهش یابد و بسیاری از مشکلات اقتصادی و زیست محیطی کنترل شود. این در حالی ست که مردم در کشورهای فقیر و کشورهای تولید کننده و صادر کننده نفت که قیمت بنزین در آنها ارزان تر است در مقایسه با متوسط مصرف در کشورهای اروپایی، پنج برابر بیشتر سوخت مصرف می کنند، این مسأله سبب بروز برخی معضلات جدی در بخش اقتصاد و محیط زیست در این کشورها شده است.

قیمت بنزین در اروپا
قیمت بنزین در اروپا

آمار به دست آمده نشان می دهد قیمت بنزین در کشورهای اروپایی در مقایسه با امریکا و چندین کشور نفت خیز دنیا، دو برابر بیشتر است. امریکا تنها کشوری ست که از قانون کلی پیشرفته بودن و گران بودن سوخت پیروی نمی کند. در بسیاری از کشورهای اروپایی قیمت بنزین بسیار بالاتر از قیمت جهانی آن است. چون مصرف بنزین باعث آلودگی محیط زیست شده برای دولت و جامعه هزینه های زیادی به دنبال دارد در اکثر کشورهای اروپایی نه تنها به مصرف کننده بنزین یارانه ای پرداخت نمی شود که از مصرف کنندگان بنزین مالیات نیز اخذ می گردد.

سیاستگذاری های صحیح، استفاده از ماشین های با کیفیت و جمعیت کم در اروپا باعث شده پیامدهای منفی مصرف بنزین در اروپا تا حد زیادی قابل کنترل باشد. این درحالی ست که بیشترین مصرف بنزین و به دنبال آن بالاترین آسیب به محیط زیست در کشورهای پرجمعیت آسیایی اتفاق می افتد.  

هلند، گران ترین کشور اروپایی در قیمت بنزین

در این بخش از مطلب قیمت بنزین در اروپا به کشور هلند که گران ترین قیمت را برای بنزین دارد می رسیم: طبق آمار منتشر شده، مصرف کنندگان بنزین در هلند بالاترین قیمت را پرداخت می کنند. در این کشور هر ۵۰ لیتر بنزین در حدود ۷۶٫۰۵ پوند به فروش می رسد. این امر باعث شده صنعت خودروسازی در این کشور اروپایی به سمت تولید ماشین های سازگارتر با محیط زیست به پیش برود. هلند قصد دارد  استفاده از خودروهای بنزینی و دیزلی در این کشور را تا سال ۲۰۲۵ ممنوع کند.

ترویج استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، افزایش دوباره قیمت بنزین و تبلیغ ماشین های برقی سازگار با محیط زیست از دیگر برنامه های دولت هلند برای کاهش مصرف سوخت و  جلوگیری از آسیب های ناشی از مصرف سوخت های فسیلی در این کشور می باشد. در حال حاضر قیمت هر لیتر بنزین در هلند ۱٫۴۴ یورو معادل ۱٫۹۳ دلار می باشد و قرار است در ماهی آتی گران تر شود.  

ایتالیا در رده دوم گران ترین کشورهای دنیا در قیمت بنزین

در باب قیمت بنزین در اروپا بد نیست بدانید که تا قبل از افزایش قیمت بنزین در هلند، ایتالیا گران ترین قیمت بنزین را در جهان داشت اما با گران شدن بنزین در هلند،  این کشور در سال ۲۰۱۷ جایگاه دوم قرار گرفت. براساس آمار اعلام شده هر باک بنزین در ایتالیا حدود ۷۵٫۱۵ پوند می باشد.

شاید تصور کنید این افزایش قیمت برای وادار ساختن مردم ایتالیا به استفاده کمتر از بنزین و تشویق به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی صورت گرفته باشد، نگاهی دقیق تر اما نشان می دهد این تصور درست نیست: مالیات های مستقیم و غیر مستقیم بر نفت در کنار نوسان قیمت نفت در سطح جهانی بر تعیین قیمت بنزین در ایتالیا نقش داشته است. حمل و نقل اولیه، هزینه پالایش، هزینه انبار، هزینه های مختلف اداری و درصدی که پمپ بنزین ها روی قیمت می کشند از دیگر عوامل گران بودن بنزین در ایتالیا به شمار می رود. در حال حاضر قیمت هر لیتر بنزین در ایتالیا ۱٫۴۰ یورو معدل ۱٫۸۸ دلار می باشد. قیمت بالای بنزین در این کشور به دلیل گرانی سوخت به طور  کلی در ایتالیا می باشد.

فرانسه

در ادامه قیمت بنزین در اروپا به کشور فرانسه می رسیم. بنزین در این کشور اروپایی نیز بسیار گران است. براساس آمار اعلام شده هر لیتر بنزین در فرانسه نزدیک به دو دلار قیمت دارد. دولت فرانسه تصمیم دارد تا سال ۲۰۴۰ میلادی استفاده از خودروهای بنزینی و گازوئیلی در این کشور را ممنوع کند. ارتقاء سلامت و کنترل مصرف سوخت های فسیلی از اهداف این برنامه دولت فرانسه گفته شده است. طبق آمار موجود قیمت هر ۵۰ لیتر بنزین در فرانسه ۶۷٫۱۸ پوند می باشد.  

بریتانیا

همزمان با افزایش قیمت بنزین در اروپا، قیمت سوخت در بریتانیا نیز در سال های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. افزایش قیمت نفت و گاز و بنزین در بازارهای جهانی به همراه افزایش عوارض دولتی باعث افزایش قیمت بنزین در بریتانیا شده است. براساس آمار منتشر شده قیمت هر لیتر بنزین در بریتانیا هم اکنون ۱٫۸۸ دلار می باشد. قیمت هر باک بنزین در بریتانیا در حال حاضر ۶۵٫۷۷ پوند می باشد.

دانمارک، یونان و فنلاند

در این بخش از مطلب قیمت بنزین در اروپا به سه کشور دانمارک، یونان و فنلاند می رسیم: آمارها نشان می دهد هر باک بنزین در دانمارک ۷۲٫۸۱ پوند به فروش می رسد. تجارت سوخت در دانمارک یک صنعت مهم به شمار می رود و بیشتر پمپ بنزین ها در این کشور به شرکت های بین المللی تعلق دارد.

 آلمان

در ادامه قیمت بنزین در اروپا به کشور آلمان می پردازیم: بنزین در آلمان نیز برای مصرف کننده بسیار بالاست. براساس آمار موجود قیمت هر ۵۰ لیتر بنزین در آلمان ۶۷٫۵۵ پوند می باشد. شرکت های نفتی بزرگ بین المللی در تعیین قیمت بنزین در آلمان نقش مهمی ایفا می کند. از دیگر کشورهای اروپایی که قیمت بنزین در آنها گران است می توان به پرتغال، سوئد و ایرلند اشاره کرد.

به هر صورت با استناد به قانون کلی رایج می توان گفت ارزانی بنزین در کشورهای فقیر یا در حال توسعه که بسیاری از آنها خود صادرکننده نفت هستند سبب بروز مشکلات جدی محیطی شده است. کشورهای اروپایی اما با افزایش قیمت بنزین توانسته اند از مشکلات اینچنینی جلوگیری کنند.