قوانین پینگ پنگ و بازی آن را مثل حرفه ای ها یاد بگیرید!

  • انتشار: ۱۴ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 76613

بازی تنیس روی میز با همان پینگ پنگ از جمله ورزشهایی است که علی رغم سادگی ظاهر انرژی زیادی لازم دارد و در صورتیکه فرد با قوانین پینگ پنگ آشنا باشد، می تواند از این بازی لذت بیشتری ببرد.

در دنیای مزدحم و متراکم امروز که در آن در بسیاری کشورهای شهروندان به سختی می توانند مکان و امکانات مناسب برای ورزش کردن پیدا کنند، بازی تنیس روی میز گزینه خوبی به حساب می آید.

تنیس روی میز با دو یا چهار بازیکن روی میز انجام می شود؛ بر اساس قوانین پینگ پنگ هر بازیکن یک راکت برای ضربه زدن به توپ می تواند در اختیار داشته باشد. توپ بازی پینگ پنگ سبک، تو خالی و به رنگ های سفید یا نارنجی می باشد. جنس میز از چوب سخت است و به دو رنگ آبی کمرنگ و سبز یافت می شود.

قوانین پینگ پنگ

اگر از آن دسته شهروندانی هستید که فرصت کافی برای رفتن به کوه یا پارک برای ورزش کردن ندارید، با هزینه نسبتا مناسب یک میز پینگ پنگ بخرید، آن را در حال یا حیاط خانه خود بگذارید و روزانه حداقل بیست دقیقه با یکی از اعضای خانواده بازی کنید. نگران فضای بزرگ برای قرار دادن میز نباشید، میز تنیس فضای زیادی لازم ندارد و پس از اتمام بازی به راحتی می توانید میز را جمع کنید و در گوشه ای بگذارید تا فضای خانه را اشغال نکند.

اگر تصمیم گرفته اید یک میز تنیس بخرید، با ما همراه شوید تا با امکانات مورد نیاز و قوانین پینگ پنگ آشنا شوید و از بازی لذت بیشتری ببرید.

میز پینگ پنگ

به همان اندازه که امکانات لازم در ورزش پینگ پنگ مهم ارزیابی می شود به همان میزان آشنایی با قوانین پینگ پنگ اهمیت دارد. اولین و ضروری ترین وسیله در پینگ پنگ همان طور که نامش نشان می دهد میز پینگ پنگ است: پینگ پنگ روی سطح میز بازی می شود، میز پینگ پنگ به شکل مستطیل به طول ۷۴/۲ سانتی متر و عرض ۵۲۵/۱ سانتی متر می باشد. طبق قوانین پینگ پنگ، میز باید به صورت افقی و ۷۶ سانتی متر بالاتر از سطح زمین قرار بگیرد. سطح بازی باید از جنسی ساخته شود که وقتی یک توپ استاندارد از ارتقاع ۳۰ سانتی متر در هر بخش آن رها می شود به اندازه ۲۳ سانتی متر به سمت بالا جهش داشته باشد.

طبق قوانین پینگ پنگ سطح بازی باید دارای رنگی یکنواخت به صورت تیره و مات و بدون و بازتاب نور باشد و خط سفید کناری به عرض ۲ سانتیمتر در امتداد طول (لبهٔ ۲/۷۴ متری) و خط سفید انتهایی به عرض ۲ سانتیمتر در امتداد عرض (لبه ۱/۵۲۵ متری) کشیده می‌شود. سطح بازی به وسیله یک تور عمودی به دو قسمت مساوی تقسیم می‌شود. این تور موازی با خطوط انتهایی و به طور یکنواخت از یک طرف میز به طرف دیگر آن کشیده می‌شود. در بازیهای دو نفره، هر زمین به وسیلهٔ یک خط میانی سفید رنگ به عرض ۳ میلیمتر به دو قسمت مساوی به نام «نیم زمین» تقسیم می‌شود. این خط میانی به موازات خطوط کناری کشیده می شود و  جزئی از نیم زمین سمت راست محسوب می گردد.

تور پینگ پنگ

بر اساس قوانین پینگ پنگ، مجموعه تور شامل تور، ضمائم آن، پایه های مربوطه و گیره هایی است که مجموعه میز را به میز متصل می کند. تو بوسیله طنابی که دو طرف آن به دو پایه عمودی به ارتفاع ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر بسته شده متصل گردد و حد خارجی او پایه نیز باید ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر خارج از کنار میز باشد. در سرتاسر طول تور، تور باید ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر از سطح بازی ارتفاع داشته باشد. بخش پایین تور باید تا حد امکان به سطح بازی نزدیک باشد و دو طرف تور نیز باید تا جایی که امکان دارد نزدیک و چسپیده به میله های نگهدارنده قرار گیرد.

راکت پینگ پینگ

در ادامه مطلب آشنایی با قوانین بازی پینگ پنگ به راکت پینگ پنگ می رسیم: راکت پینگ پنگ به هر شکل، اندازه و وزنی می تواند باشد اما تیغه یا همان چوب آن باید صاف و محکم باشد. بر اساس قوانین بازی پینگ پنگ حداقل ۸۵ درصد ضخامت راکت پینگ پنگ باید از چوب طبیعی باشد. برای تقویت راکت معمولا از یک لایه چسپناک به کمک مواد الیافی مانند کربن، الیاف شیشه و یا کاغذ فشرده استفاده می گردد. این لایه نباید ضخیم تر از ۵/۷ درصد کل ضخامت باشد.

توپ پینگ پنگ

تا این بخش مطلب در مورد آشنایی با قوانین بازی پینگ پنگ با میز، تور و راکت پینگ پنگ آشنا شدیم و اینک باید توپ این رشته ورزشی ساده اما مهیج را شناخت. توپ پینگ پنگ باید کروی شکل به قطر ۴۰ میلیمتر باشد. وزن توپ پینگ پنگ باید ۷/۲ گرم باشد. جنس توپ پینگ پنگ باید از سلولوئید با مواد پلاستیکی مشابه و رنگ آن سفید مات یا نارنجی مات و بدون انعکاس نور باشد. توپ دارای ضریب ارتجاعی ۰٫۹۴ بوده و در مقابل ضربه‌های محکمی که نزدیک به ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت سرعت به آن می‌دهد به خوبی از خود مقاومت نشان دهد.

تعداد گیم ها در بازی پینگ پنگ

بر اساس قوانین پینگ پنگ، بازی از پنچ گیم ۱۱ امتیازی تشکیل شده است. هر بازیکن یا زوجی که زودتر به امتیاز ۱۱ دست یابد، برنده گیم خواهد بود، مگر آنکه دو بازیکن و یا هر دو زوج به امتیاز مساوی ۱۰ دست یابند. در این صورت برنده، بازیکن یا زوجی خواهد بود که دو امتیاز پی در پی بیشتر از حریف خود کسب کند.

پینگ پنگ را چگونه بازی کنیم

در ادمه مطلب در مورد آشنایی با قوانین پینگ پنگ به چگونگی انجام این بازی می رسیم. بازیکنی که بازی را آغاز می کند باید سرویس را طوری بزند که در نیمه زمین حریف فرود آید اما در ضربه‌های بعدی توپ پینگ پنگ باید فقط در نیمهٔ زمین طرف مقابل به زمین بخورد. دو نیمهٔ زمین با یک تور از هم جدا شده‌اند. اگر توپ در زمین حریف فرود نیاید یک امتیاز به حریف اضافه می‌شود و اگر توپ در زمین حریف فرود آید و پس از آن حریف نتواند توپ را به زمین طرف مقابل بزند یک امتیاز به فردی که ضربه را زده افزوده می‌شود. اگر در ضربه اول، توپ پس از اینکه به زمین خورد، به تور بخورد و سپس در زمین حریف اصابت کند نت حساب می‌شود وفردی که آغازگر است باید دوباره ضربه را بزند و هیچ امتیازی برای کسی محاسبه نمی گردد.

همان طور که در بالا گفته شد قوانین پینگ پنگ ساده هستند. نصب میز، قرار دادن تور روی سطح بازی، به دست گرفتن راکت و استقاده از توپ مناسب وقت زیادی را نمی گیرد. این ورزش می تواند جالب باشد اگر شما قوانین بازی پینگ پنگ را بدانید.