قوانین سخت گیرانه مالیاتی برای رسانه های خارجی در افغانستان

  • انتشار: ۱۳ اسد ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 14552

وزارت مالیه به تازگی تدابیر سخت گیرانه ای را برای دریافت مالیات از رسانه های خارجی فعال در کشور اتخاذ کرده و از وزارت امور خارجه خواسته است تا پرداخت نشدن مالیات این رسانه ها، از هرگونه همکاری با آنان خودداری کند.

یک مسئول در بخش مطبوعاتی وزارت خارجه دراین باره به خبرنگارایرنا در کابل گفته است که تا زمانی که رسانه های خارجی مالیات خود را از زمان اخذ مجوز تا پایان سال 1394 پرداخت نکنند، روادید وکارت خبرنگاری کارکنان این رسانه های مستقر در افغانستان تمدید نخواهد شد.

به گفته این مسئول، وزارت مالیه افغانستان با ارسال نامه ای به وزارت خارجه این کشور از این دستگاه خواسته تا زمانی که دفاتر رسانه های خارجی مستقر در افغانستان، برگه تسویه حساب مالیاتی را از وزارت دارائی ارائه نکنند، آنان از انجام تمامی امور مرتبط با رسانه ها و خبرنگاران خارجی معذور خواهند بود.

حدود 50 رسانه خارجی در افغانستان دارای دفاتر نمایندگی هستند و گفته می شود که مالیات شماری از آنان از ابتدای فعالیت خود تاکنون با احتساب جرائم دیرکرد، به رقمی بیش از یکصد هزار دلار رسیده است. اغلب این رسانه ها، به دلیل اجرا نشدن قانون مالیاتی کشور مالیات سال های گذشته خود را پرداخت نکرده اند.

یک مسئول در بخش اخذ مالیات از نهادهای بین المللی در وزارت مالیه گفت که برخی از رسانه ها در اعتراض به وادار کردن آنان به پرداخت مالیات، از مراجع حقوقی شکایت کرده اند، اما این شکایت ها راه به جائی نبرده و آنان سرانجام تصمیم گرفتند برای ادامه کار خود مالیات تعیین شده در قانون را بپذیرند.

به گفته وی، مطابق با قانون مالیاتی افغانستان، تمامی دستگاه ها و نهادهای این کشور از جمله رسانه های خارجی موظفند تمامی هزینه های خود را اعم از میزان پرداخت اجاره محل دفتر نمایندگی، حقوق کارکنان، خرید وسایل اداری و هزینه های سوخت و غیره را در برگه های اظهارنامه مالیاتی ذکر و مالیات آن را بپردازند.

این مسئول تصریح کرد که دولت دستورالعملی را برای تخفیف پرداخت مالیات صادر کرده و جریمه پیش بینی شده در قانون را که معادل 500 افغانی معادل حدود 8 دلار برای هر روز دیرکرد خواهد بود، به 100 هزار افغانی معادل حدود یک هزار و 600 دلار در سال کاهش داده است.

وی گفت که تمامی رسانه های خارجی مستقر در افغانستان باید مالیات خود را از زمان اخذ مجوز تا پایان سال 1394 خورشیدی بپردازند و با توجه به غیرانتفاعی بودن رسانه ها، درصدی تخفیف برای برخی هزینه های آنان، پیش بینی شده است، اما آنها باید جرائم دیرکرد خود را مطابق دستورالعمل دولت پرداخت کنند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟