قطع جنگل ها در سراسر کشور ممنوع شده است

  • انتشار: ۳۰ جدی ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 17137

سخنگویان ریاست جمهوری می گویند پس از دریافت شکایات متعدد در مورد قطع جنگل های کشور، در جلسه روز گذشته کابینه‌ قطع کردن جنگل‌ها در سراسر کشور ممنوع اعلام شده است.

گفته شده است که پس از دریافت و بررسی شکایت‌های متعدد در مورد قطع جنگل‌ها در ولایت‌های مختلف کشور از جمله کنر، این تصمیم گرفته شده است.

در جلسه‌ی کابینه تصمیم گرفته شد که قطع جنگل‌ها در سراسر کشور “به صورت مطلق” ممنوع شود و مسوولیت نظارت جدی از اجرای این تصمیم به دوش اداره‌ی حفاظت از محیط زیست و نهادهای ولایتی گذاشته شد.

بر بنیاد این تصمیم‌ قطع کردن درختان جنگل‌هایی که ملکیت شخصی افراد است نیز نیاز به نظارت و مجوز اداره‌ی حفاظت از محیط زیست دارد.

در ده‌ها سال گذشته، در شماری از ولایت‌ها از جمله در شرق کشور قطع درختان جنگل‌های به صورت بی‌رویه‌ای ادامه داشته و سبب از بین رفتن بخش از این جنگل‌ها شده است.

چوب درختان این جنگل‌ها بیشتر به منظور قاچاق به کشورهای همسایه از جمله پاکستان قطع می‌شود، اما در سال‌های اخیر حکومت مقرره‌هایی برای جلوگیری از قطع جنگل‌ها وضع کرده است.

جنگل ها به طور بی‌ر‌ویه در مناطق مختلف از جمله در ولایت‌های شرقی و شمال شرقی کشور قطع می‌شوند و بارها شکایت‌های در این مورد در رسانه ها منتشر شده است.

نزدیک به سه دهه است که چوب موسوم به «چهارتراش» که از درختاط بلوط در شرق کشور بدست می‌آید از افغانستان به گونه‌ی غیرقانونی به پاکستان قاچاق می‌شود.

پژوهش‌ها نشان داده است که هر هکتار جنگل ۵۰۰ تا ۲ هزار متر مکعب آب ذخیره می‌کند؛ همچنین به دلیل اینکه نیمی از پرندگان و حیوانات یک کشور در جنگل‌ها زندگی می‌کنند، جنگل‌های پناهگاه و محیط زیست مناسب برای آنان است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟