قطع برق در افغانستان و در عراق ! دو ملت، دو نوع برخورد

  • انتشار: ۱۲ سرطان ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهگوناگون
  • شناسه مطلب: 115985

افغانستان و عراق دو کشوریست با شباهت های زیاد، بویژه که هردو قربانی سیاست تفوق طلبی امریکا میباشند، هردو کشور جنگ زده و دچار تنشهای اجتماعی، مذهبی و قومی استند. با وجودیکه عراق بر عکس افغانستان یک کشورغنی است، چهارمین کشور صادر کننده پطرول است و در سالهای خوب درآمد آن از این ناحیه به ۴۰ میلیارد دالر میرسد.

ولی عراق دارای زیربناهای ویران شده است. قبل از تجاوز نظامی امریکا، تحریم های بین المللی و امریکا ( مانند امروز در ایران) باعث شد که بعد از حمله عراق به کویت سازمان ملل یک مقدار پول از درآمد نفت عراق را به او میداد تا مواد غذایی از همین کشورهای غربی بخرد. سپس جنگ تجاوزی امریکا، مقاومت علیه آن، جنگ داخلی و ظهور القاعد و داعش موجب ویرانی بیشتر عراق شد. عراق تمام درآمد نفت خود را اسلحه، بطور عمده از امریکا، خرید تا ارتش خود را که در موصول بطور مسخره آمیزی در برابر داعش شکست خورد، بازسازی کند. امروز در بغداد که زمانی پایتخت فرهنگی جهان عرب بود اگر قدم بزنی شهر شباهت به کابل نیم قرن قبل دارد.

نتیجه تمام این مصائب طوریست که امروز عراق فقط قادر است ۷۰ درصد برق مصرفی خود را تولید کند. ۳۰ درصد باقیمانده آنرا از ایران میخرد. از اینجاست ک مسئله کمبود برق شبیه افغانستان میشود. در این اوخر داعش که هنوز سلولهای آن کاملآ از بین نرفته چندین پایه برق را که از ایران برق وارد میکرد منفجر کرده اند. در این تابستان که عراق به گرمای تا حد ۵۰ درجه هم میرسد مردم بغداد و شهرهای جنوبی به قطع برق مواجه شده اند.

ولی مردم عراق مانند مردم افغانستان فقط در فیسبوک ناله و زاری میکنند ؟ نه، امروز تظاهرات بزگی در بغداد صورت گرفت، هفته قبل مردم بصره و دیگر شهر های جنوب تظاهرات کردند و تا روز دوشنبه به دولت وقت دادند تا برق را وصل کند و گرنه آنها برق تمام جاده ها و دوایر دولتی را قطع خواهند کرد. وزیر برق عراق سه روز قبل استعفا نمود. مصطفی کاظمی، نخست وزیر، امروز چندین روسای وزارت برق را معزول و کمیسیون ویژه مالی و تخنیکی را تشکیل وخواهان رفع مشکل شد.

در افغانستان کسی مرد خواهد شود و علیه سیاست دولت، بویژه قطع برق، دست به تظاهرات بزند ؟ انگار روحیه مبارزه را مردم کابل به دشمن (طالبان) واگذار نموده اند. جای تعجب ندارد، ملتی که برای زندگی خود چشم به قدرتهای خارجی داشته و دارد، به فرهنگ عجز و صبر و تسلیم خو میگیرند.

دکتر کریم پاکزاد

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟