قطر، حافظ منافع آمریکا در افغانستان شد

  • انتشار: ۲۲ عقرب ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللتیتر 1
  • شناسه مطلب: 123986

وزرای خارجه امریکا و قطر سندی را امضا کردند که بر بنیاد آن، دوحه منافع دیپلماتیک واشنگتن را در افغانستان تامین خواهد کرد.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا و محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر این سند را دیروز جمعه (۲۱ عقرب) در دوحه پایتخت قطر امضا کردند. دو طرف این سند را “صلاحیت حفاظت” نام گذاشته اند.

بر بنیاد این سند دوحه نقش محافظ منافع امریکا را در افغانستان به دوش می‌گیرد تا در تسهیل تمامی روابط میان واشنگتن و حکومت طالبان، کمک کند.

آنتونی بلینکن گفت: “قطر یک بخش منافع امریکا را در سفارت این کشور در افغانستان ایجاد خواهد کرد تا خدمات مشخص قنسولی را ارایه کرده و وضعیت و امنیت تاسیسات دیپلماتیک امریکا در افغانستان را نظارت کند.”

این سند مورد توافق،‌ سر از تاریخ اول دسمبر قابل اجرا خواهد بود. قطر شماری از کارمندان سفارت خویش در افغانستان را به بخش مورد علاقه امریکا می‌گمارد تا از نزدیک با وزارت خارجهٔ این کشور و سفارت امریکا در قطر، هماهنگی کند.

از سوی دیگر، یک مقام ارشد امریکایی گفته که واشنگتن به تعامل با گروه طالبان از طریق دوحه نیز ادامه خواهد داد.

این مقام به شرط افشا نشدن نامش گفته است که قطر در بخش فراهم آوری خدمات قنسولی به شهروندان امریکایی و تامین منافع امریکا در افغانستان کمک خواهد کرد.

کمک‌‌های بخش قنسولی ممکن شامل پذیرش درخواست‌های پاسپورت، خدمات تاییدی اسناد، فراهم آوری معلومات و کمک در شرایط عاجل باشد.

همچنین، قطر توافق کرده که به گونهٔ موقت تا هشت هزار شهروند افغانستان را میزبانی خواهد کرد؛ افغان‌هایی که برای دریافت ویزهٔ ویژهٔ مهاجرت امریکا درخواست داده اند.

این افراد در پایگاه‌های نظامی السیلیه و العدید جابجا خواهند شد.

این مقام امریکایی در مورد این که بخش قنسولی امریکا در سفارت قطر در کابل، به شهروندان افغانستان نیز خدمات ارائه خواهد کرد یا نه، چیزی نگفته است.

قطر از کشورهای است که با طالبان رابطه نزدیک دارد. این کشور پس از تاسیس طالبان، حامی اصلی این گروه بوده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟