قصد آمریکا برای استقرار نیروهای خود در کشورهای همسایه افغانستان

  • انتشار: ۳۰ ثور ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 113218

ژورنال وال استریت چندی پیش اعلام کرده بود که امریکا می‌خواهد تا نیروهای خود را که از افغانستان خارج می‌کند، در ازبکستان و تاجیکستان مستقر کند، اما توافقی تاهنوز در این باره انجام نشده است. کارشناسان نیز گفته اند که با توجه به روابط نزدیک تاشکند و دوشنبه با مسکو این توافق بعید است.

سرگئی ناریشکین رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه، دراین مورد می‌گوید: این واضع است که امریکا خواهان مستقر ساختن نیروهایش که از افغانستان خارج می‌شود در کشورهای همسایه این کشور است، ایالات متحده نمی‌خواهد کنترول در افغانستان را ازدست بدهد.”

آقای ناریشکن گفت: “ما می فهمیم و حتی اطلاعات داریم که چنین تلاش هایی انجام می شود و انجام خواهد شد. و ما بسیار امیدواریم که نه تنها شرکا، بلکه متحدان سازمان پیمان امنیت جمعی نیز با این موضوع موافقت نکنند.”

جو بایدن، رئیس جمهور امریکا مهلت خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان را ۱۱ سپتامبر امسال – بیستمین سالگرد حملات یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ – تعیین کرده است.

خروج نیروهای آمریکایی در حالی است که خشونت‌ها در افغانستان به صورت بی‌سابقه افزایش یافته است و گروه طالبان حملات خود را علیه نیروهای امنیتی افغانستان تشدید کرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟