قتل خون‌آشام به دستِ خون‌آشام

  • انتشار: ۱۹ اسد ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 118481

بر اساس گزارش‌ها عمیر نارویی، برادر یکی از فرماندهان گروهک تروریستی جیش‌العدل (جیش‌الظلم) در پاکستان به نام حاج ظاهر، توسط گروه شورشی طالبان کشته شده است.

چند ماه پیش گروه تروریستی طالبان ۵ نفر از اعضای جیش‌الظلم را به اسارت گرفته بودند. نارویی به همراه چند تن از نیروهای خود به‌منظور مذاکره با طالبان پیرامون آزادی اسرای خود به منطقه‌ی دک رفته بود که براثر تیراندازی طالبان کشته شد. درحالی‌که خاستگاه و اَعمال و اهدافِ این دو گروه تروریستی نزدیک به هم است و بنا بر دیدگاه برخی از کارشناسان، استخبارات پاکستان برای کمک به گروه تروریستی طالبان نیروهای جیش‌الظلم را به افغانستان انتقال داده است، ولی درنهایت طالبان از کشتار و اسارت سرکردگان این گروهک تروریستی ابا نکردند.

جیش العدل (گروهک برابری) یک گروهک تروریستی بازمانده و شاخه‌ی منشعب گروهک تروریستی جندالله به رهبری عبدالمجید ریگی ملقب به عبدالمالک ریگی (متولد ۱۳۶۱ و اعدام‌شده در ۳۰ خرداد/ جوزا ۱۳۸۹) است. عبدالمالک ریگی در مدارس دینی بلوچستان پاکستان تحصیل کرده بود و تقریباً از سن ۱۹ سالگی اسلحه بر دست گرفت و وارد پیکار نظامی علیه فرق شیعه و نظام جمهوری اسلامی ایران شد. جیش العدل (جیش الظلم) و جندالله (جندالشیطان) تحت تأثیر تبلیغات سپاه صحابه و رهبری آن ریاض بصره، در بلوچستان پاکستان شکل گرفت و اقدامات تروریستی خود را در استان سیستان و بلوچستان جمهوری اسلامی ایران متمرکز نمود. به لحاظ ترتیب تاریخی، جیش الظلم پس از دستگیری عبدالمالک ریگی شکل گرفت.

پس از دستگیری عبدالمالک ریگی در ۴ اسفند/ حوت ۱۳۸۸، در میان اعضای جندالشیطان اختلاف و دودستگی به وجود آمد که زمینه‌ی انشعابات بعدی این گروهک تروریستی را فراهم نمود. محمد ظاهر بلوچ به‌عنوان جانشین عبدالمالک ریگی انتخاب شد و عملیات تروریستی روز تاسوعای ۱۳۸۸ در چابهار و روز میلاد امام حسین، امام سوم شیعیان در زاهدان را مدیریت کرد. پس از اعدام عبدالمالک ریگی در سال ۱۳۸۹ دودستگی میان سران این گروهک تروریستی شدت گرفت و سرانجام این اشرار و تروریست‌ها به گروه‌های جندالشیطان، جیش الظلم (عدل) و جیش النصر منشعب شدند.

جیش النصر شاخه‌ی انشعابی به رهبری عبدالرئوف ریگی، برادر عبدالمالک ریگی بود و جیش الظلم در پاکستان تأسیس شد و رهبری شاخه‌ی نظامی آن را نیز شخصی به نام عبدالرحیم ملازاده (ملقب به صلاح‌الدین فاروقی) به دست گرفت. پس از ترور عبدالرئوف ریگی، برادر عبدالمالک ریگی و سرکرده‌ی جیش النصر به دستور ملازاده/ صلاح‌الدین فاروقی، جیش النصر نیز به جیش الظلم پیوست. برادر فاروقی به اتهام ترور مولوی مصطفی جنگی زهی بازداشت و اعدام شد؛ و پس‌ازآن صلاح‌الدین فاروقی/ ملازاده به همراه عمر شاهوزهی (ملقب به ملا عمر بلوچی) به پاکستان گریخت و در آنجا تحت تأثیر سپاه صحابه گروهک تروریستی جیش الظلم را تأسیس کرد. فاروقی بیشتر به‌عنوان رهبر نظامی جیش‌الظلم شناخته می‌شد و عمر شاهوزهی/ ملاعمر اما رهبری تدارکات و تمویل مالی و مادی این گروهک تروریستی را به عهده داشت. شاهوزهی یکی از بزرگ‌ترین مافیای قاچاق و تجارت مواد مخدر، مشروبات الکلی، مواد سوختی مانند بنزین و … و مواد منفجره بود و ازآنجایی‌که عملاً منابع مالی گروهک تروریستی جیش‌الظلم را تمویل می‌نمود، نقش رهبری این گروهک تروریستی را داشت و اهداف تروریستی علیه جمهوری اسلامی ایران توسط این شخص تعیین می‌گردید. شاهوزهی در حمله به اتوبوس حامل نیروهای سپاه پاسداران اصفهان در سال ۱۳۹۳ نقش داشت و تحت تعقیب نیروهای امنیتی و اطلاعات سپاه ایران بود. سرانجام شاهوزهی در سال ۱۳۹۹ به همراه دو پسرش در شهر تربت پاکستان توسط نیروهای مرزبانیِ ضد تروریستی جمهوری اسلامی ایران به قتل رسید.

دکتر سید یحیی موسوی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟