فوزیه کوفی: ساختار حکومت آینده بدون حضور زنان کامل نخواهد بود

  • انتشار: ۲ سنبله ۱۴۰۰
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 119366

فوزیه کوفی، عضو پیشین مجلس نمایندگان گفت: بدون حضور زنان، ساختار حکومت آینده کامل نخواهد بود.

وی تاکید کرد: “من فکر می‌کنم که زنان افغانستان باید انسجام از هر وقت دیگر کرده، بیشتر داشته باشند. هیچ‌گاهی کسی به آسانی و راحتی حقوقشان را نمی‌دهد. خودشان باید انسجام داشته باشند، خودشان باید حضورشان را تضمین کنند و از اینکه در کنج خانه هایشان نشسته اند و وضعیت را نظارت می کنند، این قابل قبول نیست.”

زنان افغانستان از طالبان می‌خواهند که به دستاوردهای ۲۰ سال اخیر احترام بگذارند. آنان می‌گویند که زنان باید همانند مردان، در تمام مسائل کشور دخیل باشند.

این در حالی است که طالبان پیش از این گفته‌اند که زنان در چارچوب قوانین اسلامی، می‌توانند درس بخوانند و کار کنند.

در همین حال، فعالان حقوق زن با ابراز نگرانی از وضعیت کنونی می‌گویند که باید دستاورد ۲۰ سال گذشته حفظ شوند.

وتریه سیدی، فعال حقوق زنان گفت: “خواست زنان افغان از طالبان این است که زنان را نادیده نگیرند و به بهانه‌های مختلف، فرصت ها را از زنان افغان نگیرند.”

یسرا، فعال اجتماعی نیز می‌گوید: “ما خواهان این هستیم که اگر حکومت همه شمول است، اگر می خواهند که نظام پا برجا بماند و از هم فرونپاشد، نباید سهم زنان در حکومت جدید نادیده گرفته شود.”

در این میان برخی از پژوهشگران سیاسی نیز می‌گویند که مردم افغانستان و جامعۀ جهانی بدون حضور زنان هیچ حکومتی را به رسمیت نمی‌شناسند.

طارق فرهادی، پژوهشگر مسائل سیاسی در سوئیس می‌گوید: “حکومت همه شمول در افغانستان، حکومتی است که نمایندگان زنان و تمام اقوام افغانستان در آن باشد. اگر این گونه نباشد، حکومتی که تنها طالبانی باشد، مردم افغانستان در دراز مدت آن را نمی‌پذیرند.”

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟