فقر و آوارگی سرنوشت افغان‌های منتقل شده به انگلیس

  • انتشار: ۲۷ سنبله ۱۴۰۰
  • سرویس: اخبار مهاجرینبین الملل
  • شناسه مطلب: 120936

مهلت قرنطینه افغان‌هایی که پس از سقوط کابل به انگلیس منتقل شده‌اند به پایان رسیده است و عدم آمادگی و هماهنگی دستگاه‌های ذیربط در دولت مرکزی، آن ها را در این کشور بلاتکلیف، نا امید و آواره کرده است.

به گزارش ایرنا، این وضعیت صدای اعتراض شماری از نمایندگان مجلس را به همراه داشته و خواستار پاسخگویی دولت در این زمینه هستند. انگلیس در جریان عملیات خروج از افغانستان، شهروندان کشور را که طی ۲۰ سال گذشته تحت عنوان مترجم و دستیار با دولت و خبرنگاران همکاری داشته‌اند به انگلیس منتقل کرد.

اما گزارش‌ها حاکیست که بسیاری از خانواده‌های افغان این روزها آواره و یا وضعیت سختی را در اقامتگاه‌های موقت سپری می‌کنند. برخی هم به شهرهای اطراف منتقل شده که به موجب آن دسترسی آن ها به شبکه‌های حمایتی دولت دشوار شده است.

«الی ریوز» نماینده منطقه غرب لویشام به گاردین گفت که پنج خانواده افغان در حوزه انتخابیه او سرگردان هستند چون وزارت کشور و مقامات محلی مسئولیت اسکان آن ها را نمی‌پذیرند. او با تاکید بر ضرورت صدور دستورالعمل مشترک برای وزارت کشور و شورای شهر تصریح کرد که دولت باید به وعده‌های خود در این زمینه عمل کند.

گاردین برای تشریح موضوع، به وضعیت بلاتکلیف یک شهروند افغان پرداخته که ۲۸ اوت گذشته همراه با نیروهای انگلیسی، افغانستان را ترک کرد و اینک بین لندن و لیورپول آواره است. ضیاء ملکی پدر سه فرزند و مترجم خبرنگاران انگلیسی در افغانستان، ابتدا در مرکز لندن اسکان اما هفته پیش به شهر لیورپول که حدود ۳۰۰ کیلومتر با پایتخت فاصل دارد منتقل شد.

او به گاردین گفت ماموران دولت، هفته پیش اعلام کردند که در عرض نیم ساعت اسباب و وسایل خود را جمع کرده و برای حرکت آماده شود. «هنگامی که از آن‌ها پرسیدم کجا می‌رویم پاسخ دادند نمی‌دانیم؛ اما روی اسنادشان نوشته بود لیورپول» این درحالیست که به گفته او فرزند هفت ماهه‌اش بشدت بیمار بود و تحمل مسافرت طولانی نداشت.

این شهروند گفت: «ما ترسیده بودیم. به آن ها گفتم دخترم بیمار است، حالت تهوع دارد و مرتب سرفه می‌کند. توصیه کردم با وکیل‌مان صحبت کنند ام آن‌ها پاسخ دادند که با کسی صحبت نمی‌کنند.»

اکرم آغا ۱۸ ساله از دیگر شهروندان کشورمان است که به همراه خانواده‌اش به انگلیس منتقل شده اما به گاردین گفته که جز یک دست لباسی که با آن اغانستان را ترک کرده‌اند، پوشاک دیگری ندارند. او می‌گوید کسی از دولت سراغ آن‌ها را نمی‌گیرد و به حال خود رها شده‌اند.

این‌ها بخشی از سرنوشت پناهجویانی است که روزهای سختی را در انگلیس سپری می‌کنند.

گاردین نوشت که عدم هماهنگی دستگاه‌های ذیربط اوضاع را دشوار کرده است. یک سخنگوی وزارت کشور انگلیس ادعا کرد: ما به همکاری با مقامات محلی برای اسکان سریع و مناسب پناهجویان ادامه می‌دهیم اما به دلیل افزایش بی سابقه تقاضاها ناگزیر شدیم تا در مواردی از ظرفیت اقامتگاه‌های موقت استفاده کنیم.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟