فقدان‌ ظرفیت دموکراتیک

  • انتشار: ۸ سنبله ۱۴۰۱
  • سرویس: بین المللدیدگاه
  • شناسه مطلب: 132601

نزدیک به یک سال است که عراق با بن بست و بحران سیاسی برای ایجاد دولت روبروست، چنانچه هم اکنون عراق فاقد یک نظم دموکراتیک و بنحوی در میان یک آنارشی سیاسی غوطه ور است.
۲۰ سال نظم سیاسیِ که در افغانستان بنام دموکراسی حاکم شد نیز بدلیل عدم ظرفیت به گمراهه رفت و از میان آن هیولایی از فساد سیاسی، اخلاقی، اقتصادی و اجتماعی سربرون آورد و آخرالامر همین هیولا باعث نابودی کامل این نظم بظاهر دموکراتیک شد و مردم افغانستان را اسیر جنگلی از ددمنشی، افراطیت و ناسیونالیسم تند قومی ساخت!
عراق اینروزها روزهای سخت و دشواری را میگذراند اگر سیاستمردان عراق از خرد سیاسی کار نگیرند و با لجاجت و تندی قدم بردارند ممکن است نظم دموکراتیک را نابود و نظم خشن و تندی بر این سرزمین حاکم شود
اساسآ کشورهای خاورمیانه(کشورهای اسلامی) با توجه به سنت دینی/فرهنگی و نگاه نخبگان سیاسی با نظم دموکراتیک ناآشنا هستند و همین مسئله باعث میشود تا نظم های جوانِ مردم سالاری مثل نظام پارلمانی عراق با اندک اختلاف نظر سیاسی بسوی بحران سوق یابد! و یا اینکه مانند افغانستان بکام هیولای افراطیت افتاده و بلعیده شود!

تندی، خشونت و عدم حوصله مندی مردم عراق هیچ شباهتی به نظم دموکراتیک ندارد این نشانگر و مبین این مسئله است که نگاه اجتماعی/سیاسی مردمان عراق فاقد درک درستی از نظم دموکراتیک است بدین معنی که ظرفیت مردم سالاری هنوز در آنجا خام و ناپخته است!
ما افغانستانی ها با همین خامی بچاه افتادیم امید که عراقی ها خود را بچاه نیاندازند!

علی رضایی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟