فعالان حقوق بشر: سازمان ملل، اوضاع پنجشیر را بررسی کند

  • انتشار: ۱۶ جوزا ۱۴۰۱
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 130920

بیش از ۶۰ نفر از فعال بین المللی حقوق بشر و استادان دانشگاههای افغانستان در نامه‌ای سرگشاده به دبیرکل سازمان ملل، بررسی اخبار مربوط به کشتار مردم پنجشیر را خواستار شدند.

نویسندگان این نامه، طالبان را به جنایت جنگی علیه قوم تاجیک در افغانستان متهم کرده و با ابراز نگرانی از اقدامات خشونت‌آمیز طالبان علیه جامعه تاجیک در مناطق پنجشیر، ولسوالی‌های اندراب و خوست ولایت بغلان و ولسوالی ورسج تخار اقدامات فوری را برای پایان دادن به این جنایات خواستار شدند.

در این نامه با اشاره به برخی اسناد و مدارک ادعا شده است که طالبان در این مناطق به اعدام‌های صحرایی، گروگان‌گیری، بازداشت‌های خودسر‌انه، سوزاندن خانه‌ها، کوچ اجباری و شکنجه غیرنظامیان دست زده‌اند.

فعالان بین المللی حقوق بشر و استادان دانشگاههای افغانستان در نامه خود اضافه کرده اند که گزارش‌های مستندی وجود دارد که طالبان در کابل نیز به بازداشت‌های خودسر، جست‌وجوی خانه‌ها و آزار تاجیک‌ها به‌ویژه مردم پنجشیر اقدام کرده‌اند.

در ادامه از دبیرکل سازمان ملل خواسته‌ شده است که بنا بر قوانین بین‌المللی، جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت در پنجشیر، ‌اندراب‌ها و تخار را به صراحت، محکوم و طالبان را وادار به پاسخگویی کند.

نویسندگان نامه همچنین از سازمان ملل خواسته‌اند که تحقیقات فوری را در این زمینه آغاز و جلسه‌ ویژه شورای امنیت را در مورد آنچه آنها کشتار هدفمند تاجیک‌ها در پنجشیر، بغلان، و تخار خوانده اند برگزار کند.

این در حالی است که جنگ و درگیری میان طالبان و جبهه مخالفان آنان به رهبری احمد مسعود از ابتدای امسال تاکنون به شدت در پنجشیر، اندراب‌ها و خوست بغلان ادامه دارد؛ اما طالبان همواره کشتار غیر نظامیان را در پنجشیر رد و ادعا کرده اند که امنیت کامل این ولایات، تامین است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟