فسیل غول پیکرترین هزارپای جهان کشف شد + تصاویر

  • انتشار: ۱ جدی ۱۴۰۰
  • سرویس: گوناگون
  • شناسه مطلب: 125501

محققان اسکلت بیرونی بزرگترین هزارپایی که تا به حال زندگی کرده است را در انگلیس پیدا کردند. طول این موجودات غول پیکر هزارپا مانند طول یک ماشین است و احتمالاً در طول دوره کربونیفر، بین ۳۵۹ تا ۲۹۹ میلیون سال پیش، در زمین زندگی می‌کرده است. اجداد این موجود (معروف به Arthropleura) قبلاً برای دانشمندان شناخته شده بودند، اما کشف قطعه این اسکلت فسیل شده تأیید می‌کند که این بی مهرگان باستانی می‌تواند بسیار بزرگتر از آنچه قبلاً انتظار می‌رفت رشد کند. به گفته نیل دیویس پژوهشگر دانشگاه کمبریج انگلیس، احتمالا این موجودات بزرگترین حیوانات در کربونیفر محسوب می‌شدند.

کشف ناگهانی فسیل، در منطقه‌ای ناشناخته
پژوهشگر دانشگاه کمبریج گفت که کشف این فسیل بسیار ناگهانی بود، زیرا منطقه‌ای که اسکلت بیرونی در آن یافت شد مکانی شناخته شده برای فسیل‌ها نیست. بلوک حاوی فسیل اخیراً از صخره سقوط کرده و ترک خورده بود؛ سپس توسط یک دانشجوی سابق دکترا که اتفاقاً از کنارش می‌گذشت، پیدا شد. دیویس گفت که تاکنون تنها دو فسیل دیگر از این هزارپاهای غول پیکر در آلمان کشف شده است و این فسیل جدید، در نوع خود قدیمی‌ترین و بزرگترین فسیل کشف شده است.

مکانی امن و انحصاری برای زندگی

محققان توانستند اندازه این هزارپا را بر اساس یافته‌های قبلی از فسیل‌ها و مسیر‌ها تخمین بزنند. آن‌ها دقیقاً مطمئن نیستند که خوراک آن ها چه بوده، زیرا تا به حال سر آن‌ها کشف نشده است. اما به نظر می رسد که این جانوران به احتمال زیاد گیاهخوار بوده اند و حتی ممکن است از سایر بی مهرگان کوچک نیز تغذیه کرده باشند.

آب و هوای گرمسیر در کربونیفر انگلیس و همچنین کمبود شکارچیان و سایر حیوانات بزرگ، احتمالاً از ویژگی‌هایی است که به این بی مهرگان اجازه داده است تا به چنین اندازه‌های خارق العاده‌ای رشد کنند. همچنین بزرگ بودن فضا، میزان زیادی از درختان و گیاهان را به عنوان غذا برای آن‌ها ذخیره می‌کرد و بنابراین رقابت زیادی با حیوانات دیگر نداشته اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟