فرید حمیدی: اشرف غنی مجرمان خطرناک امنیتی را به نام طالبان آزاد میکرد

  • انتشار: ۳ قوس ۱۴۰۱
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 134518

فرید حمیدی، لوی سارنوال سابق افغانستان از آزادی مجرمان خطرناک دارای جرایم سنگین همچون قاچاق موادمخدر، تجاوز جنسی و اختطاف بدست اشرف غنی خبر میدهد.

به گزارش خبرگزاری اطلس، فرید حمیدی در گفتگو با افغانستان اینترنشنال، میگوید که اشرف غنی رئیس‌جمهور سابق، در میان ۵ هزار طالب عفو شده، مجرمان خطرناکی را که به جرایم سنگین متهم بودند آزاد کرد.

آقای حمیدی گفت اشرف غنی ۵ هزار زندانی طالبان را زیر نام کمک به آغاز مذاکرات صلح، عفو و رها کرد که در میان این ۵ هزار نفر، ارگ ۷۰۰ مجرم خطرناک را نیز از زندان آزاد کرد که عضو طالبان نبودند و نباید در لیست عفو قرار می‌گرفتند.

او گفت: «لوی سارنوالی لیستی از ۷۰۰ نفر از آن‌ها را مشخص کرد و نوشته کرد که به هیچ صورت رئیس‌جمهور افغانستان صلاحیت عفو و تخفیف [مدت حبس] آنان را با توجه به جرایم شان ندارد. آن‌ها قاچاقبر موادمخدر اند یا به جرایمی مثل تجاوز جنسی و اختطاف دستگیر شده اند. این لیست به ریاست جمهوری داده شد ولی در اثر فسادی که در داخل شان [ارگ] وجود داشت، نام این [مجرمان] در این لیست شامل شد.»

او حکومت غنی را متهم کرد که در مورد مجرمان کلانی مانند انس حقانی، سیستم قضایی و عدلی افغانستان را نادیده گرفت و با معامله سیاسی آنان را آزاد کرد.

حکومت پیشین به علت قرار گرفتن افغانستان در فهرست فاسدترین دولت‌های جهان مورد انتقاد داخلی و خارجی بود. آقای حمیدی می پذیرد که فساد باعث سقوط حکومت‌ها شده است، اما او از کارنامه خود به عنوان دادستان کل در مبارزه با فساد دفاع کرد و گفت که افغانستان در سال ۱۳۹۹ «جز ۱۰ کشور خیلی فاسد جهان نبود». او با انتقاد از طالبان گفت که آن‌ها دروازه زندان‌ها را به روی مجرمان فاسد باز کرد.

لوی سارنوال پیشین گفت: «وقتی آنها زندان‌ها را باز کردند حداقل ۴ هزار نفر محکوم به فساد بودند. همین حالا هم فساد در افغانستان در اوجش است ولی کسی با آن مبارزه نمی کند.»

او افزود که طالبان یکسال پس از به قدرت رسیدن هیچ یک از مقامات و اعضای خود را به اتهام فساد مورد پیگیرد قرار نداده است. این در حالیست که به گفته حمیدی «فساد سیستماتیک و گسترده» در حاکمیت طالبان وجود دارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟