فائو: ۷۱ درصد کشاورزان در افغانستان بسیار کم‌تر از قبل گندم کاشته‌اند

  • انتشار: ۱۴ جوزا ۱۴۰۱
  • سرویس: تیتر 1گوناگون
  • شناسه مطلب: 130857

سازمان غذا و زراعت سازمان ملل متحد یا فائو با نشر نتیجه چهارمین دور از بررسی «نظارت بر داده‌ها در شرایط اضطراری» برای نظارت بر معیشت و امنیت غذایی، می‌‌گوید که ۷۱ درصد کشاورزان بسیار کم‌تر گندم کاشته‌اند و این رقم «نگران‌کننده» توصیف شده است.

بربنیاد بررسی، تقریباً تمام اشتراک‌کننده‌گان این بررسی با لطمه‌های شدید مرتبط با زراعت روبه‌رو بوده‌اند.

این لطمه‌ها شامل آفات و بیماری، خشک‎‌سالی و سیلاب‎‌ها می‎‌شود.

۷۹ درصد از کشاورزان نسبت به یک سال معمولی انتظار کاهش حاصلات خود را دارند که عمدتاً این نگرانی درباره حاصلات گندم است.

بربنیاد بررسی، درصد خانوارهایی که به سایر مشکلات غیرمعمول کشاورزی اشاره می‌کنند، نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. هم‌چنان به ترتیب ۷۴ و ۵۸ درصد از کشاورزان نسبت به هزینه‌های بازاریابی برای محصولات و انتقال آن‌ها شاکی بوده‌اند.

بربنیاد اطلاعات این بررسی، ۹۸ درصد از خانوارها به کمک‎‌های مالی نیاز دارند. حمایت برای بازاریابی محصولات و دام‎‌ها و دسترسی به کود و دانه‎‌های زراعتی در قدم دوم و سوم قرار دارد.

این اطلاعات از ۱۲ مارچ تا ۴ اپریل، در نتیجه گفت‎‌وگو با پنج هزار و ۹۷۱خانوار در ۲۵ ولایت کشور به دست آمده است.

۶۳ درصد پاسخ‌دهنده‎‌گان گفته‌اند که زمین‌های زراعتی‌شان به‌ویژه در ولایت‎‌های بادغیس، بامیان، دایکندی، غزنی، نیمروز، پکتیکا و میدان‎‌وردک در وضعیت بدی قرار دارد.

در این گزارش هم‌چنان گفته شده است که ۷۳ درصد از دام‌داران نسبت به سال گذشته شمار دام‎‌های خود را کاهش داده‎‌اند. گفته می‎‌شود این کاهش به حدی است که حتا توان رفع هزینه خود دام‎‌ها را ندارد.

۷۳ درصد پاسخ‎‌دهنده‎‌گان خرید خوراکی، ۵۳ درصد بیماری‎‌ها یا مرگ حیوانات، ۴۳ درصد مشکلات دسترسی به چراگاه‌ها و ۴۲ درصد خدمات دام‌پزشکی را به‌عنوان مشکلات عمده دام‌داری خود یاد کرده‎‌اند.

گفتنی است که این چالش‌ها بیشتر در ولایات بدخشان، بادغیس، بلخ، بامیان، دایکندی، فراه، فاریاب، غزنی، غور، هلمند، هرات، جوزجان، کابل، قندهار، کنر، کندز، میدان‌وردک، ننگرهار، نیمروز، نورستان، پکتیکا، پروان، سمنگان، تخار و زابل وجود دارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟