غنی: برای دفاع از خود آماده ایم/ صلح افغانستان در دست پاکستان است

  • انتشار: ۲۶ ثور ۱۴۰۰
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 112898

رییس جمهور غنی در یک گفتگوی تازه با نشریه آلمانی اشپیگل در مورد نگرانی‌های خود از تشدید بحران در کشور و راه‌های جلوگیری از آن صحبت کرده است.

اشرف غنی در مورد تصمیم آمریکا برای خارج ساختن نیروهایش از افغانستان به اشپیگل گفت: آمریکا بر اساس منافع خود یک تصمیم استراتژیک گرفته است و من به آن احترام می‌گذارم چون ابراز خشم، کینه و ناامیدی در این مورد بی فایده است. او گفت وقت آن است که به آینده و مشارکت میان دو کشور با تغیر رویکرد اندیشید.

غنی گفته است: ما قبلا این سناریو را پیش بینی می‌کردیم اما در گذشته وضعیت مبهم بود. اکنون که این فصل روشن شده است، دولت افغانستان برای دفاع دائمی از خود آماده است.

رئیس جمهور غنی در پاسخ به این سوال که آیا کشور بعد از خروج نیروهای آمریکایی به وضع مشابه زمان خروج نیروهای شوروی سابق به جنگ‌های داخلی بر نخواهد گشت، گفت که احتمال یک جنگ داخلی وجود دارد اما نه الزاما.

وی گفته است که چنین شبهات در سال ۲۰۱۴ نیز وجود داشت اما تجربه نشان داده که دولت توانایی مبارزه مستقلانه را داراست.

غنی گفته است: تصمیم گیری در مورد صلح منوط به اجماع منطقه‌ای است و این مسئله قبل از هر چیز به همکاری پاکستان نیازمند است.

او اذعان کرد در روند صلح افغانستان اکنون ایالات متحده فقط یک نقش جزئی دارد و مسئله صلح یا خصومت در افغانستان در دست پاکستان است.

به بیان وی، پاکستان یک سیستم پشتیبانی سازمان یافته را اجرا می‌کند. طالبان از این کشور تدارکات دریافت می‌کنند، منابع مالی آنها در آنجا است، استخدام در آنجا صورت می‌گیرد، نام ارگان‌های مختلف تصمیم گیری طالبان هم مانند شورای کویته، میرامشاه و شورای پیشاور است، نام شهرهای پاکستان که طالبان در آنجاها موقعیت دارند.

او در مورد نقش اروپا در شرایط کنونی افغانستان گفت: اروپا باید پاکستان را به اتخاذ تصمیم‌های مهم وادار کند و اگر این کشور سر باز زند آن را تحریم کنند.

غنی در این گفتگو طالبان را جنایتکار خواند و گفت آنها مردم بیگناه را می کشند همانطور که چند روز پیش در حمله به یک مکتب دخترانه در دشت برچی کابل ۸۵ نفر دانش آموز را کشتند. وی گفت اگر گروه دیگری نیز این کار را کرده باز هم طالبان مسئول‌اند چون روابط خود را با این گروه‌ها قطع نکرده‌اند.

رئیس جمهور در پاسخ به رهایی هفت هزار تن دیگر از طالبان گفت: ما باید از رهایی ۵ هزار زندانی قبلی درس گرفته باشیم ولی به رهایی هفت هزار دیگر تنها در صورتی که منجر به توافق صلح جامع شود اقدام خواهیم کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟