غنی از تغییر مهره‌ها تا تغییر نگرش

  • انتشار: ۲۳ سرطان ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 116637

آقای غنی در اقدام تازه‌ای، والی‌های قبلی بامیان و دایکندی را برکنار و به جای‌شان آقای طاهر زهیر و ژنرال مرادعلی مراد را به عنوان والی مقرر کرد. این تغییرات و به جا به‌جایی کاری درست و به جا است. مخصوصا، به جای والی دایکندی باید یک مرد فرستاده می‌شد. خیلی خوب که به جای والی غزنی نیز فرد دیگری فرستاده می‌شد. اما تغییر والی‌ها، هرقدر هم مهم باشد به نظر نمی‌رسد، تغییری در وضعیت کلّی میدان‌های نبرد ایجاد نمی‌کند؛ چرا که والی‌ها، در سلسله مراتب تصمیم‌گیری مهره‌های درجه چندوم به حساب می‌آیند و نقش چندانی در تعیین سرنوشت جنگ ندارند.

غنی اگر هدفش صرفاً بازی کردن با شعور مردم نباشد و واقعا تصمیم دارد با طالبان به عنوان یک گروه تروریستی و مزدور کشورهای بیگانه مقابله کند، ناچار است به صوررت عاجل و بدون فوت وقت به دو اقدام مهم و سرنوشت ساز دست بزند. در قدم نخست باید نگاه خود به طالبان و کلیت مردم افغانستان را تغییر دهد.

غنی و دیگر سردمداران پشتون باید‌ دیگر قومیت‌ها را نیز شهروندان همین سرزمین دانسته و آن‌ها را در تمام تصمیمهای کلان مربوط به این سرزمین شریک و سهیم سازد. مضاف بر این، باید نسبت به طالبان، واقعاً به عنوان دشمنان افغانستان بنگرد؛ نه با چشم برادران ناراضی. دشمنانی که از سوی کشورهای بیگانه اجیر شده‌اند تا امنیت را در این سرزمین سلب کرده و از آبادی آن جلوگیری نمایند. اگر تاکنون با طالبان به عنوان برادران نارضی مجامله و مماشات نشده و با آن‌ها برخورد جدی‌تر و قاطعانه‌تر صوررت می‌گرفت، امروز آن‌ها این همه قدرت مانور پیدا نمی‌کردند. راه حل مقابله با طالب، دقیقاً همان چیزی است که چند سال پیش استاد سیاف پیشنهاد کرده بود؛ مجازات سخت شماری از سرکردگان طالبان! تنها این مقدار کازساز نخواهد بود، تصمیم سخت دوم این است که باید مهره‌های اصلی و کسانی که در تصمیم‌سازی در مسائل امنیتی نقش اول دارند برکنار شده و بدنه‌ی تصمیم‌گیری مسائل امنیتی از آن‌ها پاکسازی گردد. هم غنی و هم همه‌ی مردم افغانستان بخوبی می‌دانند که اصل مشکل کنونی از عمل‌کرد غلط و تصمیمات نادرست همین افراد ناشی می‌گردد. این افراد از دو حال خارج نیستند یا خائن‌ و هم‌سو با طالبان‌اند که باید دستگیر و محاکمه شوند، یا بی‌کفایت‌اند و تدبیر لازم در مسائل امنیتی را ندارند که باید برکنارو به جای‌شان افراد و چهره‌های مقرر گردد که از کفایت و درایت لازم برخوردار باشند. علی ای حال، تنها با عملی شدن دو پیشنهاد فوق، می‌توان به تغییر وضعیت اندکی امیدوار بود وگرنه شرایط سختی در انتظار حکومت غنی خواهد بود که باور نمی‌کنم حکومت سه نفره غنی به آن راضی باشد.

عمران حلیمی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟