غرفه خالی افغانستان در نمایشگاه کتاب فرانکفورت

  • انتشار: ۳ عقرب ۱۴۰۰
  • سرویس: فرهنگ و هنر
  • شناسه مطلب: 123090

مسئولان «انتشارات عازم» از مراکز مطرح طبع و نشر کتاب در افغانستان اعلام کردند که این انتشارات در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت آلمان شرکت کرده، اما به دلیل حوادث اخیر در افغانستان کتابی برای نمایش در آن نداشته است.

آنها می‌گویند که بسیاری از بازدیدکنندگان با دیدن غرفه خالی افغانستان به حال کشور گریسته اند.

اجمل عازم، رئیس این انتشارات با نشر عکس‌هایی از غرفه خالی افغانستان در این نمایشگاه گفته است که به دلیل حوادث اخیر در افغانستان به صنعت چاپ صدمه جدی وارد شده و این انتشارات نتوانسته در نمایشگاه بین‌المللی فرانکفورت ۲۰۲۱ کتابی به نمایش بگذارد.

وی افزود که پس از تحولات اخیر در افغانستان هزاران تن از نویسنده‌ها، ناشران، کتاب‌فروشان و کارمندان چاپخانه‌ها شغل شان را از دست داده‌اند.

عازم نوشته‌است: «از دست دادن شغل یک قسمت ماجرا است، ولی اینکه جامعه افغانی که جدا نیازمند دانش روز هستند و جدا نیاز به آگاهی دارند، چگونه بعد از این به آن دست یابند؟! این‌همه سوال‌ها فعلا بی‌جواب است و متاسفانه امیدها به صفر تقرب نموده‌است.»

پس از سقوط افغانستان به دست طالبان در ۲۴ اسد، ده‌ها هزار نفر از شهروندان افغانستان از جمله نویسنده‌ها و نخبه‌ها کشور را ترک کرده و پناهنده شدند. با وضعیت تازه در افغانستان، بسیاری از چاپخانه‌ها، کتاب‌فروشی‌ها و دیگر مراکز فرهنگی نیز تعطیل شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟