عمران خان: آمریکا برای پاکسازی خرابکاری‌ها به سراغ پاکستان می‌آید

  • انتشار: ۲۱ اسد ۱۴۰۰
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 118618

عمران خان نخست وزیر پاکستان ضمن انتقاد از سیاست آمریکا در افغانستان اعلام کرد واشنگتن تنها برای پاکسازی خرابکاری‌های خود در افغانستان پس از ۲۰ سال جنگ، به سراغ پاکستان می‌آید و آن را مفید می‌داند.

به نقل از رویترز، در شرایطی که مذاکرات میان گروه طالبان و دولت افغانستان متوقف شده و خشونت در کشور به شدت افزایش یافته است، آمریکا به اسلام آباد فشار آورده تا از نفوذ خود بر طالبان برای دستیابی به یک توافق صلح پایدار در افغانستان استفاده کند.  

نخست وزیر پاکستان گفت: پاکستان فقط برای حل و فصل این آشفتگی که آمریکا پس از ۲۰ سال مداخله نظامی در افغانستان بر جای گذاشته است مفید تلقی می‌شود. درحالی که از همان اول راه حل نظامی در افغانستان کاربرد نداشته است.  

آمریکا در طرح خود قصد دارد تا پایان ماه جاری (اوت) نیروهای خود در افغانستان را خارج کند. خروج نیروهای آمریکایی ۲۰ سال پس از حمله نظامی این کشور به افغانستان با هدف سرنگونی گروه طالبان انجام شد اما امروز طالبان بیش از هر زمان دیگری مناطق مختلف افغانستان را تحت کنترل خود دارد.  

کابل و کشورهای غربی پاکستان را متهم به حمایت از طالبان می‌کنند. اتهامات حمایت از این گروه همیشه یک مساله تنش آور در روابط اسلام آباد و واشنگتن بوده است. اما پاکستان روابط خود با طالبان را رد کرده است. عمران خان گفت پاکستان در افغانستان از هیچکس جانب داری نمی‌کند.  

وی افزود: من فکر می‌کنم آمریکایی‌ها تصمیم گرفته‌اند که هند شریک استراتژیک آن‌ها در حال حاضر باشد و به همین دلیل است که روش دیگری برای برخورد با پاکستان بوجود آمده است.  

خان افزود: در شرایط کنونی یک توافق سیاسی در افغانستان مشکل به نظر می‌رسد. من در طول سفر رهبران طالبان به پاکستان سعی کردم آن‌ها را برای رسیدن به توافق ترغیب کنم. اما آن‌ها اعلام کردند تا زمانی که دولت اشرف غنی وجود دارد، گروه طالبان با دولت افغانستان سخن نخواهد گفت.  

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟