عفو بین‌الملل: در ماه‌های منتهی به سقوط دولت افغانستان جنایات جنگی مکرر انجام شده‌است

  • انتشار: ۲۴ قوس ۱۴۰۰
  • سرویس: امنیت و حوادثتیتر 2
  • شناسه مطلب: 125211

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که در ماه‌های منتهی به سقوط حکومت پیشین افغانستان، خون‌ریزی‌ها و جنایات جنگی مکرر صورت گرفته‌است. در این گزارش، به کشتار شیعیان هزاره در غزنی و دایکندی هم اشاره شده است. عفو بین‌الملل از دادگاه کیفری بین‌المللی خواسته است که اتهامات جنایات جنگی در افغانستان را بررسی کند.

به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، عفو بین‌الملل در گزارش تازه‌ خود گفته‌است که طالبان، نظامیان امریکایی و نیروهای امنیتی حکومت سابق، همگی مسئول آسیب به غیرنظامیان پیش از سقوط این کشور به دست طالبان هستند.

این سازمان در گزارشی گفته است که ماه‌های پیش از سقوط دولت پیشین افغانستان با جنایات جنگی مکرر و خونریزی بی‌رحمانه همراه بود. در این گزارش آمده است که مردم افغانستان بیش از حد رنج کشیده‌اند و قربانیان باید به عدالت دسترسی داشته و غرامت دریافت کنند.

سازمان عفو بین الملل از دادگاه کیفری بین المللی خواسته است که بررسی عملکرد نیروهای امریکایی وسربازان حکومت پیشین را هم در تحقیقات خود راجع به جرایم جنگی در افغانستان شامل کند.

گزارش تازه سازمان عفو بین الملل تحت عنوان «جنایات جنگی و آسیب به غیرنظامیان درجریان سقوط افغانستان به دست طالبان» می‌گوید که شواهد تازه این نهاد نشان میدهد که برخلاف ادعای طالبان در مورد انتقال آرام قدرت به این گروه، مردم افغانستان یکبار دیگر بهای تحولات تازه را با خون شان پرداخته‌اند.

در این گزارش، شکنجه، اعدام فرا‌قضایی و کشتار افراد توسط نیروهای طالبان در مراحل پایانی جنگ و همچنین تلفات غیرنظامیان درجریان حملات زمینی و هوایی نیروهای امنیتی افغان و آمریکایی مستند‌سازی شده است.

گزارش عفو بین‌الملل می‌گوید که جنگجویان طالبان درجریان تصرف ولسوالی‌ها در ماه‌های جنوری و اگست امسال، اعضای اقلیت‌های قومی و مذهبی، سربازان پیشین نیروهای امنیتی و کسانی را که طرفدار دولت تشخیص می‌دادند، در حملات انتقامجویانه شکنجه کرده و به قتل می رساندند.

در گزارش آمده که نیروهای طالبان روز ششم سپتامبر در حمله به بازارک پنجشیر ۲۰ مرد را دستگیر کردند. آنها دو روز در قفس کبوتر زندانی بودند و افراد طالبان آن‌ها را شکنجه می‌کردند. آن‌ها را از آب، غذا و خدمات درمانی محروم کرده بوند و بارها تهدید کردند که اعدام می‌کردند.

در گزارش همچنین به مستنداتی از کشتار طرفداران دولت قبلی در ولسوالی‌های اسپین‌بولدک ولایت قندهار و قتل عام افراد متعلق به قوم هزاره در غزنی و دایکندی اشاره شده است.

سازمان عفو بین‌الملل می گوید که هنوز ابعاد کامل کشتارها در سراسر افغانستان آشکار نشده است زیرا طالبان در بسیاری مناطق خدمات مخابراتی را قطع یا خیلی محدود کرده بودند.

گزارش تازه این سازمان بخش دیگری از آسیب و تلفات غیرنظامیان در ماه‌های پایانی حکومت پیشین افغانستان را حملات هوایی نیروهای امنیتی افغان و آمریکایی می‌داند.

در این گزارش مشخصا به چهار مورد حمله هوایی اشاره شده که یکی از آن‌ها توسط نیروی هوایی افغانستان انجام شد و جمعا ۲۸ غیرنظامی در این حملات کشته و شش نفر دیگر زخمی شدند.

دلیل تلفات غیرنظامیان در حملات هوایی این است که اینگونه حملات در مناطق پرجمعیت انجام میشد.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که غیرنظامیان در جریان عملیات زمینی نیروهای امنیتی حکومت پیشین هم کشته و زخمی شدند.

در گزارش تازه به هشت مورد عملیات زمینی اشاره شده که در جریان آنها دست کم ۱۲ نفر به شمول ۵ مرد، یک زن و شش کودک کشته و ۱۵ نفر دیگر زخمی شدند.

تهیه‌کنندگان این گزارش می‌گویند که سهل‌انگاری و بی توجهی به قانون سبب شد که نیروهای امنیتی افغان خانه‌های مسکونی را با هاوان هدف قرار داده و غیرنظامیان را بکشند.

سازمان عفو بین الملل میگوید که استفاده از هاوان در حمله به مناطق مسکونی که حملات بدون تفکیک به شمار می رود، می تواند مصداق جنایت جنگی باشد.

عفو بین‌الملل از گروه طالبان و آمریکا خواست که به وظایف بین‌المللی شان عمل کرده و مکانیزم شفاف و دقیقی برای جبران خسارت غیرنظامیانی که در جریان جنگ‌ها آسیب دیده‌اند، در نظر بگیرند.

این سازمان از دادگاه کیفری بین‌المللی خواسته است که در تحقیقات راجع به اتهامات جنایات جنگی در افغانستان نیروهای آمریکایی و نظامیان تحت فرمان حکومت پیشین را هم شامل کرده و تمامی شواهد را دنبال کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟