عطا محمد نور: کشتار هزاره‌ها را نسل‌کشی می‌دانم

  • انتشار: ۱۶ میزان ۱۴۰۱
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 133554

عطا محمد نور حمله اخیر به آموزشگاه کاج را به طالبان نسبت داد و گفت که حرکت طالبان را تصفیه قومی و نسل‌کشی می‌داند.

نور در مصاحبه با افغانستان اینترنشنال افزود که هزاره‌ها در هرجا و در زمان‌های مختلف بسیار مظلوم واقع شده‌اند و مورد نسل‌کشی قرار گرفته‌اند.

این درحالیست که با گذشته یک هفته از حمله مرگبار به آموزشگاه کاج، تاکنون هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است.

طالبان این حمله را محکوم کرده و آن را کار «دشمنان اسلام و وطن» خوانده‌اند.

آقای نور در پاسخ به این سوال که آیا حمله به آموزشگاه کاج در غرب کابل را «نسل‌کشی» و این حمله را کار طالبان می‌داند یا گروه دیگر، گفت که «این حرکت طالبان را هم تصفیه قومی می‌دانیم و هم نسل‌کشی.»

عطامحمد نور عضو جبهه مقاومت ملی برای نجات افغانستان است. آقای نور در مصاحبه با افغانستان اینترنشنال گفت که نه تنها هزاره‌ها بلکه اوزبیک‌ها، تاجیک‌ها و پشتون‌های مدرن نیز در معرض توطئه و کشتار دسته‌جمعی قرار دارند.

در حمله انتحاری در مرکز آموزشی کاج در غرب کابل بیش از پنجاه سه دانش‌آموز کشته و بیش از صد تن دیگر زخمی شده‌اند.

در پی این حمله، شماری از فعالان حقوق بشر و جامعه مدنی کارزار توقف «نسل‌کشی هزاره‌ها» را راه‌اندازی کرده‌اند.

آقای نور تاکید کرد که طالبان اقوام تاجیک و اوزبیک را به صورت مخفیانه به قتل می‌رسانند و علیه آنها توطئه می‌کنند. این عضو جبهه مقاومت برای نجات افغانستان تصریح کرد که طالبان در ولایت‌های پنجشیر و اندراب دست به کشتار قومی زده‌اند.

عطا محمد نور همچنین افزود که طالبان، پشتون‌های به گفته او مدرن را هم به صورت دسته جمعی به قتل می‌رسانند. او گفت که طالبان در قندهار زیر عنوان دورانی و غلجایی دست به جنایت زده‌اند.

آقای نور تاکید کرد که این اقدام طالبان «کشتار قومی است و من این را نسل‌کشی می‌دانم.»

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟