عطامحمد نور: حکومت طالبان بازگشت به گذشته تاریک است

  • انتشار: ۱۷ سنبله ۱۴۰۰
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 120278

عطامحمد نور، از رهبران حزب جمعیت اسلامی افغانستان در واکنش به اعلام کابینه دولت طالبان در صفحه فیسبوک خود نوشت که دولت طالبان، حکومت اپارتاید تک قومی، طالب شمول، غیر متخصص، بدون حضور زنان و بر خلاف روح صریح قانون اساسی حاکم شده است.

وی اظهار داشت: «آنچنانی‌که انتظار می‌رفت، طالبان پس از اشغال افغانستان، حکومتی را اعلام کردند که در هیچ جای قانون اساسی کشور جایگاه ندارد و فاقد تخصص گرایی محض است.»

عطامحمد نور افزود: «افغانستان پس از بیست سال مبارزه برای شکل‌دهی نظام مردم سالار، اینک در جایگاهی قرار گرفته است که با تاسف حکومت اپارتاید تک قومی، طالب شمول، غیر متخصص، بدون حضور زنان و بر خلاف روح صریح قانون اساسی حاکم شده است. مگر ممکن است ده‌ها ادارات تخصصی و حرفوی را با کسانی مدیریت کنیم که سطح بینش شان از حکومت داری، توسل به مبانی حکومت داری قر‌ون وسطایی باشد؟»

وی بیان داشت: «در حالی‌که اعلام این حکومت خلاف تمام اصول و قوانین حاکم است، نشان‌دهنده دیدگاه منحط قومی، انحصار و سلطه گرایی و بازگشت به گذشته تاریک و از دید ما محکوم به شکست است. این حکومت برای آنانی‌که کفش هایشان برای حکومت جدید رنگ شده بود و کف می‌زدند و کشورهای ذوق زده حامی طالبان مبارک باشد.»

عطامحمد نور اضافه کرد: «جامعه جهانی با ملیاردها دالر هزینه در بیست سال گذشته، توقع دارند با همین ساختار و حکومت جدید، مردم افغانستان به رفاه و جهان به آرامش می‌رسد؟ به زودی در همسویی با سایر رهبران سیاسی، دیدگاه جدید خویش را در مورد ساختار شکنی سیاسی و جغرافیایی اعلام می‌کنم.»
گفتنی است که طالبان روز گذشته کابینه دولت خود را اعلام کرد. ترکیب کابینه طالبان واکنش های منفی بسیاری را برانگیخته است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟