عضو مجلس نمایندگان آمریکا: پاکستان باید در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار بگیرد

  • انتشار: ۲۱ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 26214

در پی رایزنی‌های اخیر دولت کابل و سفر هیئت سنای آمریکا به افغانستان، عضو مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که بدلیل سیاست‌های دوگانه اسلام‌آباد و حمایت از تروریست‌ها باید این کشور در فهرست حامیان تروریسم قرار گیرد.

تد پو نماینده ارشد جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا در یادداشتی در «واشنگتن تایمز» نوشت: کشورهایی وجود دارند که عنوان می‌کنند دوست ما هستند و در حالی که میلیاردها دالر از آمریکا کمک مالی دریافت می‌کنند از تروریست‌هایی حمایت می‌کنند که مشغول کشتن آمریکایی‌ها هستند.

این نماینده تگزاس در مجلس نمایندگان آمریکا با اشاره به کشورهای «خوب، بد و زشت» از پاکستان به عنوان زشت‌ترین نام برد.

وی درباره تاریخچه روابط دوگانه پاکستان با آمریکا در طی دوران جنگ سرد برای جلوگیری از پیشروی‌های شوروی سابق در جنوب آسیا توضیح داد.

این روابط در دهه 80 میلادی و زمانی که سازمان اطلاعات ارتش پاکستان (ISI) و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) با حمایت و کمک‌های مخفیانه از شبه‌نظامیان مخالف کمونیسم برای مقابله با شوروی به اوج خود رسید.

با این حال، پس از خروج شوروی از افغانستان، پاکستان به حمایت از شبه‌نظامیان در این کشور ادامه داد. تا سال 1996 و پس از دریافت حمایت‌های گسترده از «آی.اس.آی»، طالبان قسمت‌های زیادی از افغانستان را تحت کنترل گرفت.

تد پو در ادامه یادداشت خود می‌نویسد که در این بهشت بود که القاعده حمله خود علیه آمریکا را برنامه‌ریزی کرد و پاکستان نیز بلندپروازی‌های القاعده را نادیده نگرفت و با مشاوره سازمان اطلاعات ارتش خود از این گروه حمایت کرد.

وی افزود: اگر پاکستان متحد واقعی آمریکا بود پس از حمله القاعده به سفارت آمریکا به مقامات واشنگتن برای کشتن «بن لادن» کمک می‌کرد و شاید حادثه 11 سپتامبر هیچوقت صورت نمی‌گرفت؛ اما با این حال اسلام‌آباد از تروریست‌ها حمایت کرد.

نماینده ارشد جمهوریخواه تصریح کرد: پس از حمله 11 سپتامبر و زمانی که آمریکا حملات خود علیه بن لادن، القاعده و طالبان را آغاز کرد، پاکستان راه فراری را برای آنها ایجاد کرد. با وجود تعهدات پاکستان مبنی بر حمایت از آمریکا، اسلام‌آباد درهای خود را بر روی بن لادن و چند هزار تروریستی باز کرد که از حملات نیروهای امریکایی گریخته بودند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که پنتاگون استراتژی جدید آمریکا برای پیروزی در جنگ افغانستان را بررسی می‌کند.

با وجود حمایت پاکستان از تروریسم، آمریکا همچنان سالانه میلیون‌ها دلار در قالب کمک به پاکستان می‌پردازد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟