عضو تیم مذاکره کننده: رسیدن به صلح بایستی در قالب فرایند سیاسی تحقق پیدا کند

  • انتشار: ۱۰ سرطان ۱۴۰۰
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 115926

عضو تیم مذاکره کننده دولت با تاکید بر اهمیت گفتگوهای صلح در دوحه قطر گفت: کابل پیشتر هم چنین شرایطی را تجربه کرده و به اهمیت ادامه گفتگو اشراف دارد.

فاطمه گیلانی، فعال سیاسی و رئیس پیشین صلیب سرخ افغانستان در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان به دوران پس از خروج نظامیان شوروی از افغانستان اشاره کرد و افزود: در آن هنگام هم هر گروه از مجاهدین بخشی از کشور را به کنترل خود درآورده بود، اما صلح برقرار نشد و هنوز هم بهای آن دوران را می پردازیم.

عضو گروه مذاکره کننده دولت افغانستان با طالبان افزود: اصرار داریم نهادهای دولتی، دولت و نظام حاکمیتی از هم نپاشند؛ چرا که اگر فروپاشی اتفاق بیافتد پیامدهای بدی برای همه ی طرف ها از جمله طالبان، دولت و در کل برای همه ی کشور به همراه خواهد داشت.

فاطمه گیلانی گفت: ما مشتاق هستیم که در گفتگوها پیشرفت داشته باشیم و باید هم ما و هم همه کشورهای جهان، طالبان را متقاعد سازیم که دستاوردهای نظامی ماندگار نیست؛ رسیدن به صلح هم شوخی بردار نیست و بایستی در قالب فرایند سیاسی تحقق پیدا کند.

عضو تیم مذاکره کننده دولت در مذاکره با طالبان افزود: طالبان با اشغال ده ها منطقه یا شهر نمی توانند دولت را در اختیار بگیرند.

فاطمه گیلانی به نگرانی زنان و جوانان از آینده ی مبهمی که با وجود طالبان خواهند داشت هم اشاره کرد و گفت آنچه که از پنج سال حاکمیت طالبان بر افغانستان به یاد داریم دورانی بس دشوار و طاقت فرسا برای همه بود؛ بویژه برای زنان بسیار دشوار بود اما برای جوانان هم دوره ساده ای نبود. هیچ کس نمی خواهد به آن دوران بازگردد. افغانستانِ امروز با افغانستان آن دوران تفاوت دارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟