عصمت اللهی: طالبان جز به امارت طالبانی به هیچ رژیم دیگری قناعت نخواهد کرد

  • انتشار: ۶ حوت ۱۳۹۹
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 107324

مذاکرات صلح میان دولت و گروه طالبان اندکی پس از آغاز مرحله دوم و همزمان با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا متوقف شد و هیات طالبان میز مذاکره را ترک کرده اند.

برخی از اعضای مطرح طالبان اخیرا اعلام کردند که خواستار تشکیل حکومت موقت و کناره گیری اشرف غنی از قدرت هستند. همزمان برخی از سیاسیون مطرح کشور و حتی شماری از اعضای تیم مذاکره کننده نیز با تشکیل حکومت موقت اعلام موافقت کرده اند و به نظر می رسد شکاف و دو دستگی در میان سیاسیون افغانستان در این خصوص به صورت جدی وجود دارد. دولت کابل تاکنون به صورت قاطعانه با تشکیل حکومت موقت مخالفت کرده و اشرف غنی تاکید دارد که قدرت را فقط به فرد منتخب بعد از خود واگذار می کند.

دکتر محمد هاشم عصمت اللهی، مشاور ریاست جمهوری سابق ابعاد مختلف تحولات جاری افغانستان را تشریح کرده است که متن آن را در ادامه مشاهده می کنید:

رکود عجیبی در تحولات افغانستان به وجود آمده است

دو دستگی در جناح غنی و عبدالله از قبل معلوم بود و این دو دستگی عمیق و بسیار پیچیده است. اشرف غنی بر استمرار همان حاکمیت ناشی از انتخابات تاکید دارد و داکتر عبدالله و تیم همراهش هم نظریات خود را دارند اما بحث اصلی این است که مذاکرات صلح افغانستان با آمدن جو بایدن متوقف شده و زلمی خلیلزاد که نماینده ترامپ بود نیز به طور موقت ابقا شد و همه منتظر هستند که تصمیم جو بایدن چیست.

از یک طرف پروسه صلح متوقف شده و از طرف دیگر شکاف های دولت غنی معضل دوم است.

همچنین طالبان به دنبال افزون طلبی هایی بودند و می خواستند حکومتی به نام امارت در افغانستان داشته باشند اما در برخی از محافل نخبگانی، بحث حکومت موقت و عبوری در دستور کار بود.

این مسائل ابعاد مختلف دارد و من فکر می کنم شکاف ها میان تیم دولت که شامل آقای غنی و عبدالله است بسیار عمیق است؛ متاسفانه هیچ کدام از آنها ابتکار عمل ندارند که مردم امیدوار شوند و رکود عجیبی در تحولات افغانستان آمده است.

افکار عمومی خواهان تحول مثبت و جلوگیری از جنگ است

اشرف غنی در دوره ریاست جمهوری اش خواسته ها و انتظارات مردم را برآورده نکرده و افکار عمومی خواهان تحول مثبت و جلوگیری از جنگ است.

انتخابات هایی که در این مدت داشتیم همراه با رسوایی های زیاد و تقلب بودند که مطلوب جامعه ما نیست. ساختار نظام باید از حالت ریاستی برآید و سیستم به صورت نخست وزیری و کسی که در برابر پارلمان و ملت پاسخگو باشد شکل بگیرد. مردم می خواهند ساختاری به وجود بیاید که دولت پاسخگو باشد؛ اشرف غنی در برابر پارلمان پاسخگو نیست و این یکی از معضلات است.

همچنین مردم انتظار دارند که اشتباه های تلخ گذشته ناشی از تحمیل اراده های بیگانه نقطه پایان گذاشته شود. باید شرایطی پیش بیاید که استراژی های بیگانه که خلق بحران می کند نقطه پایان گذاشته شود.

به هر حال مرم خواستار اصلاحات بنیادین و اساسی هستند: اصلاحات در قانون اساسی، اصلاحات در مدیریت دولت و اصلاحات در ریاست دولت.

طالبان جز به امارت طالبانی به هیچ رژیم دیگری قناعت نخواهد کرد

بعضی از افراد طالبان مخصوصا از تیم قطر گفتند که ما به شکل سابق که تنها بر امارت تاکید کنیم نیستیم، اما اینها فقط حرف است و تا جایی که من طالبان را می شناسم، آنها جز به امارت طالبانی به هیچ رژیم دیگری قناعت نخواهد کرد.

طالبان در افغانستان حکومت کردند و چهره هولناکی از خود نشان دادند و با آن تفکر و تحجری که دارند به حکوت های موقت و عبوری و قانون اساسی باور ندارند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟